Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Konferencja "Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole"

Zdrowie
22 grudnia 2011
Województwo Małopolskie oraz Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w dniach 19-21 grudnia 2011 r. współorganizowały konferencję profilaktyczną pn.: Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole.

Uczestników oraz prelegentów powitała Pani Anita Orzeł – Nowak – wicedyrektor Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz Pan Krzysztof Brzózka Dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zaprosiliśmy do udziału nauczycieli realizujących działania profilaktyczne, wychowawców, pedagogów szkolnych, instruktorów programów profilaktycznych, osoby zajmujące się szkoleniami w zakresie programów profilaktycznych. W konferencji uczestniczy 95 osób.  

Tematyka konferencji obejmowała różne obszary pracy profilaktycznej a wykłady dotyczyły m.in.:

  • skuteczności działań interwencyjnych i szkolnego systemu dyscyplinarnego,
  • zjawiska cyberbullingu i przemocy rówieśniczej,
  • metod pracy profilaktycznej z młodzieżą i z rodzicami,
  • motywowaniu uczniów do zmiany zachowań, pracy nad zachowaniami prospołecznymi,
  • umiejętności wychowawczych nauczyciela, zwłaszcza w trudnych sytuacjach,
  • działań Małopolskiej Policji w obszarze uzależnień.

W trakcie konferencji uczestnicy brali udział w 16 godzinnych warsztatach nt. „Programu Nauki Zachowania”. Jest to propozycja z obszaru profilaktyki selektywnej skierowana do szkół, które chcą rozwinąć swoją pracę nad zmianą zachowań problemowych uczniów narażonych na poważne problemy z zachowaniem. Program zakłada przyjęcie przez szkołę rozwiązań pozwalających na codzienne wsparcie i monitorowanie zachowania uczniów z grupy podwyższonego ryzyka. Strategia Programu Nauki Zachowania (PNZ) oparta jest na systemie codziennego kontrolowania uczniów od momentu ich wejścia do szkoły, do chwili jej opuszczenia oraz udzielanie natychmiastowej (po każdej lekcji oraz na koniec każdego dnia) informacji na temat oceny ich zachowania. Ważnym komponentem PNZ jest zaangażowanie rodziców do uczestnictwa w programie i rozciągnięcie jego działania na rodzinny dom ucznia. PNZ wykracza poza wpływ wywierany na pojedynczych uczniów i daje całej szkole możliwość szybkiej reakcji na pojawiające się problemy z zachowaniem uczniów. Odbiorcami programu są uczniowie z grupy podwyższonego ryzyka (15 do 20% uczniów, którzy narażeni są na chroniczne lub poważne problemy z zachowaniem),  którzy regularnie otrzymują uwagi, a prowadzone dotychczas działania w ramach realizowanej w szkole polityki nie przynoszą sukcesu. W ramach programu można objąć jednocześnie opieką od 10 do 30 uczniów.

 

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA