Pierwszym tematem omówionym podczas posiedzenia była inwestycja kolejowa „Podłęże – Piekiełko”.
Inwestycja kolejowa pod popularną nazwą „Podłęże – Piekiełko” jest niezwykle ważna dla województwa małopolskiego, jest wyjściem naprzeciw potrzeb i postulatów mieszkańców południowej Polski. Ma na celu zapewnienie dostępności, zmniejszenie obszaru wykluczenia komunikacyjnego, który dzisiaj jest bardzo duży na Sądecczyźnie i w rejonie Beskidu Wyspowego. Inwestycja ma zapewnione środki w ramach Krajowego Programu Kolejowego, co daje nam nadzieję na przyspieszenie jej budowy, a tym samym usprawnienie ruchu kolejowego między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem
- podkreślił wicemarszałek Józef Gawron.
Szczegółowy zakres prac w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, jego planowane zakończenie, a także oczekiwane efekty inwestycji przedstawił uczestnikom posiedzenia Piotr Grawicz – Zastępca Dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Następnym punktem obrad była dyskusja o możliwości wytypowania przejścia granicznego pełnotowarowego ze Słowacją w obrębie od Piwnicznej do miejscowości Muszynka.
Dla ruchu towarowego z Polski na Słowację istnieje przejście graniczne Piwniczna – Mniszek nad Popradem. Dopuszczalny tonaż na tej drodze tj. nr 68 Mniszek – Stara Lubovna to 12 ton. Przedsiębiorcy Sądecczyzny zabiegają o wytypowanie przejścia granicznego pełno-towarowego do 40 ton. Zmiana dopuszczalnego tonażu z 12 ton do 40 ton pozwoliłaby na zmniejszenie problemów transportowych po obu stronach granicy dla przedsiębiorców dysponujących takimi środkami transportu. Z powodu braku takiego przejścia kierowcy muszą nadrabiać setki kilometrów kierując się na przejścia graniczne w sąsiednich województwach: podkarpackim i śląskim
- wyjaśnił wicemarszałek Józef Gawron.
Problem i możliwe jego rozwiązania omówili Paweł Kukla - Prezes Sądeckiej Izby Gospodarczej oraz Agnieszka Wachowska - Zastępca Dyrektora w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kolejnym tematem poruszonym podczas posiedzenia był aktualny stan zaawansowania prac w związku z realizacją inwestycji - drogi krajowej nr 75 Brzesko – Nowy Sącz tzw. „Sądeczanki”.
Zgodnie z założeniem „Sądeczanka” czyli odcinek DK75 Brzesko – Nowy Sącz, ma być gotowa w 2028 roku, a początkiem 2029 droga ma być przejezdna. Rozliczenie inwestycji potrwa zaś do 2033. Na ten cel zostały zabezpieczone środki w wysokości 3,5 mld złotych
- przypomniał Józef Gawron.
Informację w tej sprawie przedstawiła Agnieszka Wachowska - Zastępca Dyrektora w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ostatnim punktem obrad była prezentacja „Planu Zarządzania Sukcesją w Małopolsce 2030”.
„Plan Zarządzania Sukcesją w Małopolsce 2030” jest kolejnym krokiem Województwa w temacie wsparcia udanego procesu sukcesji pokoleniowej. Zapisy „Planu” koncentrują się przede wszystkim na potrzebie zwiększenia świadomości wśród przedsiębiorców na temat istoty i przebiegu sukcesji. Dokument przewiduje również tworzenie odpowiednich narzędzi wsparcia, które przyczynić się mają do wzmacniania trwałości i rozwoju firm rodzinnych w regionie
- wyjaśnił wicemarszałek Józef Gawron.
Szczegóły planu omówili Andrzej Bańka - Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki UMWM oraz dr Elżbieta Sztorc-Szcząber – Kierownik Zespołu ds. Współpracy Gospodarczej w Departamencie Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki UMWM.
Podczas posiedzenia wicemarszałek Józef Gawron złożył także podziękowania za 20-letnią pracę w komisji Andrzejowi Kaweckiemu.
Dziękuję panu za aktywną współpracę oraz zaangażowanie i cenne wskazówki wnoszone na posiedzeniach w ramach Komisji. Życzę panu wielu sukcesów oraz zdrowia i sił w realizacji kolejnych zamierzeń
- powiedział Józef Gawron, przekazując list gratulacyjny.