Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Okrągły stół z udziałem rektorów polskich uczelni

Współpraca
03 września 2021
Wraz ze wzrostem liczby ataków hakerskich oraz rozbudową systemów i usług cyfrowych lawinowo rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Już dziś wiemy, że kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem nie należy ograniczać do wymiaru technicznego i ściśle informatycznego. Podczas panelu „Dostosowywanie systemu edukacji dla wyzwań nowego cyfrowego świata – cyberbezpieczeństwo” z rektorami uczelni wyższych dyskutowano o największych wyzwaniach, jakie stoją w tym obszarze przed polskim szkolnictwem.

Celem okrągłego stołu, który otworzył marszałek Witold Kozłowski, było podjęcie dialogu o wspólnych działaniach na rzecz rozwoju edukacji dla cyberbezpieczeństwa, istotnej z punktu widzenia realizacji innowacyjnych projektów i przedsięwzięć w dobie cyfrowych zmian oraz zagrożeń wynikających z tworzenia i implementacji nowych i przełomowych technologii.

W trakcie konferencji CYBERSEC Regions&Cities 2021, nie mogło zabraknąć debaty z udziałem przedstawicieli małopolskich szkół wyższych. Nie mogło jej zabraknąć, bo małopolscy rektorzy byli ważnym partnerem samorządu województwa podczas przygotowywania naszej konferencji, a Państwa uwagi, refleksje były dla nas cennym wsparciem. Z drugiej strony, kiedy mówimy o cyberbezpieczeństwie i o rozwoju edukacji, gospodarki, nauki i innych dziedzin naszego życia w oparciu o technologie cyfrowe, to właśnie wyższe uczelnie widzimy jako miejsca, gdzie „tworzy się” ta cyfrowa przyszłość świata, a więc także przyszłość Polski i naszego regionu. A samorząd województwa w przyjętej 17 grudnia 2020 roku Strategii Rozwoju Województwa „Małopolska 2030” właśnie uczelnie zdefiniował jako jednego z głównych potencjalnych partnerów w realizacji prorozwojowych wyzwań

– mówił marszałek Witold Kozłowski. Po czym dodał: - Bez wątpienia, rozwój systemów teleinformatycznych oraz wzrost liczby przestępstw popełnianych w sieci i rozwój przestępczości komputerowej, wymagają zdecydowanej reakcji, tj. podjęcia działań systemowych, na poziomie państwa, skoncentrowanych na wykształceniu specjalistów w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego, którzy zapewnią bieżące sprawne i bezpieczne działanie publicznych systemów teleinformatycznych. Współcześnie rola specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa znacznie wzrosła i stali się oni kluczowi dla rozwoju swoich organizacji.

Podczas debaty stwierdzono, iż odpowiedzią na współczesne zmiany jest dostosowanie systemu edukacji, a tym samym kompetencji „cyberkadr” do tych nowych długoterminowych wyzwań oraz potrzeb rynku. Polska nie jest w wystarczającym stopniu systemowo przygotowana na zagrożenia i wyzwania cyfrowe, a system edukacji musi dynamicznie podążać za potrzebami rynku, tak aby wspierać bezpieczeństwo wewnętrzne, międzynarodowe i gospodarcze kraju. Kluczem do rozwiązania tego narastającego problemu jest dalsze inwestowanie w edukację, wspieranie uczelni, a także dostosowanie samego systemu edukacji do długoterminowych wyzwań i potrzeb rynku pracy. Regiony oraz miasta powinny odgrywać w tych przemianach ważną rolę gdyż pełne są nieodkrytych talentów, konkurencyjnych małych i średnich przedsiębiorstw, a także ośrodków badań i rozwoju i Hubów Innowacji Cyfrowych.

Ponadto, podkreślono, że to co dzieje się w cyberprzestrzeni, coraz częściej wpływa na polityki publiczne, regulacje prawne, a także jest obszarem konfliktów oraz przedmiotem relacji międzynarodowych. Dlatego też ofertę edukacyjną powinniśmy dalej uaktualniać o komponent „cyber-” również dla takich kierunków studiów jak politologia, stosunki międzynarodowe, bezpieczeństwo narodowe, administracja publiczna oraz prawo.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM/MG