Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska Rada Społeczeństwa Informacyjnego debatuje o wyzwaniach związanych z bezpieczeństwem cyfrowym i pandemią

Współpraca
16 lutego 2022
Wśród tematów zdalnego posiedzenia Małopolskiej Rady Społeczeństwa Informacyjnego w dniu 16 lutego 2022 roku znalazło się podsumowanie działań Województwa Małopolskiego w walce z koronawirusem, informacja na temat Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 oraz bezpieczeństwa cyfrowego.

Podczas posiedzenia rady, jej członkowie debatowali na temat działań wspierających Małopolan po rozpoczęciu pandemii Covid-19, podjętych przez Województwo Małopolskie. Następnie zapoznali się z poszczególnymi pakietami Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej, w tym obszarami wsparcia i wysokością przekazanych środków.

Zostały przedstawione i omówione wnioski dotyczące zdalnego nauczania w kontekście dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów. Wskazano wady i zalety edukacji zdalnej oraz omówiono sytuację szkół modelowych w zakresie rozwoju infrastruktury cyfrowej.

W kolejnej części spotkania został przedstawiony projekt Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, ze wskazaniem środków na cyfryzację w Małopolsce.

Ostatnia część posiedzenia poświęcona była bezpieczeństwu cyfrowemu. Przedstawiono informacje na temat ataku hakerskiego na Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz wnioski dotyczące bezpieczeństwa cyfrowego.

Zarekomendowane zostały następujące rozwiązania:

  • dokładna analiza posiadanych zasobów informatycznych i przeprowadzenie analizy ryzyka,
  • prowadzenie restrykcyjnej i przemyślanej polityki bezpieczeństwa systemów IT, zapobieganie jej obejściom i opieranie się naciskom mogącym ją poluzować. Bieżące informowanie pracowników o wymaganiach wynikających z polityki,
  • dywersyfikacja systemów operacyjnych i nie przywiązywanie się do jednej platformy dla całej firmy/urzędu,
  • skuteczna realizacja polityki backupu (kopii zapasowych),
  • automatyzacja działań administracyjnych w systemach przyśpieszających wykonywanie zadań,
  • standaryzacja rozwiązań poprzez szablonowanie i automatyzację,
  • wykorzystanie rozwiązań (systemy operacyjne, aplikacje) które posiadają komercyjne wsparcie producenta z szybkim czasem reakcji,
  • rozdzielanie usług w taki sposób by ograniczyć zasięg ewentualnego ataku, z podziałem na część kliencką i usługową,
  • wsparcie urzędu/firmy zewnętrzną firmą posiadającą wiedzę doradczą/ekspercką i potrafiącą zaproponować/pomóc wdrożyć rozwiązania poza kompetencjami firmy/urzędu,
  • wykorzystanie rozwiązań (systemy operacyjne, aplikacje) które posiadają komercyjne wsparcie producenta z szybkim czasem reakcji,
  • wsparcie uruchamianych systemów kontraktami serwisowymi gwarantującymi szybką reakcję i rozwiązanie problemu,
  • audyty bezpieczeństwa,
  • posiadanie centrum zapasowego.

Rada podkreśliła znaczenie współpracy wszystkich użytkowników systemów teleinformatycznych, jako czynnika warunkującego budowę kompleksowego systemu bezpieczeństwa cyfrowego.