Zgodnie z artykułem 27d Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od 1 stycznia 2004 roku podatnik - osoba fizyczna może w zeznaniu rocznym (PIT-36 lub PIT-37) pomniejszyć kwotę należnego podatku o kwotę przekazaną na rzecz organizacji pożytku publicznego (opp), do wysokości odpowiadającej 1% należnego podatku.
Dzięki temu mechanizmowi, każdy podatnik może świadomie zadecydować, na jakie konkretne cele chce przeznaczyć 1% swojego podatku należnego państwu. Jedyne ograniczenie w tym zakresie to konieczność przekazania środków wyłącznie organizacjom pożytku publicznego, a więc takim, które spełniają określone warunki, a przede wszystkim realizują zadania pożytku publicznego.
„Gdyby każdy podatnik w Małopolsce przekazał 1 % swojego podatku dla organizacji pożytku publicznego, to kwota ta wyniosłaby około 28 mln zł – wynika z naszych wyliczeń” – członek zarządu Jan Bereza przekonywał dziennikarzy, dlaczego warto dokonać odpisu mimo pewnych uciążliwości z tym związanych. „Ludzie nie wpłacają, bo nie wiedzą albo mówią, że mało zarabiają i drobne kwoty nie są pożyteczne. Trzecim powodem jest dość niskie zaufanie do organizacji pożytku publicznego.” – Anna Dymna, która jest członkiem MRPP, uważa, że bardzo ważna jest inwestycja w promocję, nawet finansowa.
Podatnicy w całej Polsce za 2003 rok dokonali odpisu w łącznej kwocie 10 305 000 złotych. Z kolei za rok 2004 na konta bankowe organizacji pożytku publicznego w całym kraju trafiło 41 616 000 złotych. Tendencja jest wzrostowa, ale nadal potrzeba dużo wysiłku, aby Polacy chętniej korzystali z mechanizmu 1 %.
O konieczności promocji świadczą statystyki - w listopadzie 2005 roku, niemal dwa lata po wejściu w życie rozwiązania umożliwiającego przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, co drugi Polak zadeklarował, że słyszał o tej możliwości (dla porównania: na Słowacji, według badań z 2002 roku, półtora roku po wprowadzeniu tego mechanizmu, o możliwości przekazania 1% słyszało 70%). W 2005 roku tylko 680,5 tys. osób, a wiec ok. 2,9% podatników (ok. 2,3% dorosłych Polaków) wpłaciło 1 % swoich dochodów na jakąś opp.
„To się zmieni, ale aby tak się stało, konieczna jest stała promocja tego mechanizmu – przede wszystkim w mediach, ale również wśród rodziny, przyjaciół, bliskich.” – przekonywali dzisiaj członkowie MRPP. Dr Paweł Gizbert-Studnicki mówił o trudnościach związanych z wpłatami, formalnościach, dodatkowych kosztach („chociaż Poczta Polska pobiera jedynie 1 zł od przekazu, a niektóre banki w ogóle zrezygnowały z opłat”). „Należy również przypomnieć, że nie każda organizacja pozarządowa jest organizacją pożytku publicznego” – dodał dr Studnicki.
Członek zarządu Jan Bereza zapowiedział, że podobne konferencje promujące 1 %, będą organizowane w agendach zamiejscowych urzędu marszałkowskiego (w Tarnowie, Nowym Sączu i Oświęcimiu).
MAŁOPOLSKA RADA POŻYTKU PUBLICZNEGO
LISTA ORGANIZACJI POŻYTKU PUBLICZNEGO