Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Po EURO 2012 turystyka w Małopolsce na plusie

Turystyka
22 sierpnia 2012
Jak wynika z kwartalnych badań koniunktury gospodarczej w turystyce, prowadzonych przez Małopolskie Obserwatorium Gospodarki, przedsiębiorcy z branży turystycznej w województwie małopolskim są raczej zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej po zakończeniu EURO 2012. Mimo to, niemal co drugi badany przedsiębiorca spodziewał się nieco większego ruchu turystycznego w naszym województwie w trakcie turnieju.

Obserwatorium opublikowało wyniki badań koniunktury na rynku turystycznym w Małopolsce na koniec II kwartału 2012 roku. Z raportu wynika, że większość badanych firm oceniła ogólną sytuację gospodarczą jako zadowalającą (wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury gospodarczej dla sektora turystycznego wyniósł +18%). W analogicznym okresie ubiegłego roku wskaźnik ten był o prawie 5 punktów procentowych niższy. Wyraźną poprawę sytuacji zadeklarowały firmy działające jako organizatorzy turystyczni (+34,3%). Trochę gorzej swoją sytuację ocenili przedsiębiorcy z sektora zakwaterowania i gastronomii (+16,9%). Lepiej swoją kondycję oceniają przedsiębiorcy z Krakowa (+22,7%), nieco słabiej firmy mieszczące się poza centrum województwa (+15,7%).

Dla połowy ankietowanych przedsiębiorców ruch turystyczny w czasie EURO 2012 okazał się nieco niższy w porównaniu z oczekiwaniami. Podobnie sytuacja wygląda w zakresie wpływów finansowych osiągniętych w trakcie turnieju. Niewiele ponad połowa (50,5%) badanych firm zadeklarowała, że były one co najmniej zgodne z ich oczekiwaniami. Natomiast pozostali byli nieco rozczarowani wynikami finansowym w odniesieniu do własnych oczekiwań. W opinii respondentów „zagraniczny turysta EURO 2012” nie różnił się od „zwykłego” zagranicznego turysty odwiedzającego Małopolskę (czas pobytu oraz ilość wydanych pieniędzy były podobne). Jednak po zakończonym turnieju małopolscy przedsiębiorcy są raczej przekonani, że przyczyni się on w niedalekiej przyszłości do jeszcze większej popularność naszego regionu wśród turystów zagranicznych. Ponad 85% z nich wskazało, że EURO 2012 pozytywnie wpłynęło na wizerunek Krakowa i Małopolski.

Jeśli chodzi o prognozy na nadchodzące miesiące to przedsiębiorstwa działające w branży turystycznej prognozują minimalną poprawę ogólnej sytuacji gospodarczej. Prognozowany wskaźnik koniunktury gospodarczej dla III kwartału wynosi +13%. Zdaniem właścicieli przedsiębiorstw turystycznych z Małopolski w nadchodzącym kwartale poziom cen pozostanie bez zmian i wzrosną ich nakłady inwestycyjne.

Pełny raport na stronie: www.gospodarka.obserwatoria.malopolska.pl

Małopolskie Obserwatorium Gospodarki to projekt o charakterze badawczym, realizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Departamencie Polityki Regionalnej. Działalność Obserwatorium koncentruje się na prowadzeniu badań i analiz diagnozujących stan regionalnej gospodarki. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Tagi: WYDARZENIA