Celem przedsięwzięcia jest modernizacja i budowa linii dużych prędkości Warszawa/Zawiercie – (CMK) – Kraków/Katowice i przedłużenie ich – w późniejszym terminie – w rejon Tatr i Beskidów. Inwestycja obejmie również modernizację linii kolejowych znajdujących się w VI korytarzu TENT-T z Katowic na Słowację (przez Zwardoń-Skalite) iż Katowic do Czech (przez Zebrzydowice-Petrovice u Karvine). Realizacja przedsięwzięcia ma przyczynić się m.in. do poprawy komfort podróży, skrócenia czasu podróży i podniesienia punktualności. Projekt jest dofinansowany z Funduszu Spójności i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przypomnijmy: samorząd województwa przekonuje UE do budowy kolejnego odcinka w ramach TEN-T, łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym. Pozwoliłoby to na usprawnienie ruchu kolejowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami. W Małopolsce miałaby zostać zbudowana linia kolejowa na trasie Podłęże -Piekiełko - granica Polski ze Słowacją. O takie zapisy dotyczące modyfikacji i uzupełnienia przebiegu TEN-T na terytorium Polski zabiega wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela wspierany przez eurodeputowanych Różę Thun i Bogusława Sonika. 24 stycznia 2011 r. w Brukseli do poparcia takiego rozwiązania namawiali przedstawicieli Komisji Europejskiej. Inicjatywę poparli m.in. eurodeputowani z czterech krajów (Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii), dla których odcinek na terenie Małopolski ma istotne znaczenie.