Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Za nami Forum Współpracy Podtatrza

Transport
03 grudnia 2023
W piątek 1 grudnia w Nowym Targu odbyło się kolejne spotkanie w ramach Forum Współpracy Podtatrza z udziałem przedstawicieli samorządów z całej południowej Małopolski. Tym razem obrady poświęcone były konsultacjom projektu Regionalnego Planu Transportowego. Wspomniany dokument jest narzędziem pozwalającym na prowadzenie spójnej i wielopłaszczyznowej polityki transportowej, dostosowanej do nowych wyzwań związanych zarówno z celami polityki europejskiej jak i krajowymi oraz regionalnymi kierunkami rozwoju. Regionalny Plan Transportowy stanowić ma także jedno z narzędzi do realizacji Strategii Rozwoju Województwa „Małopolska 2030”. Stąd i obecność na spotkaniu wicemarszałka województwa małopolskiego Łukasza Smółki.

Na początku trzeba przypomnieć, że już 7 listopada bieżącego roku Zarząd Województwa Małopolskiego przyjął i skierował do konsultacji społecznych projekt Regionalnego Planu Transportowego Województwa Małopolskiego na lata 2021-2027 z perspektywą do 2030 roku. Dokument ten określi wizję rozwoju polityki transportowej województwa małopolskiego, jak i określi główne cele polityki w tym zakresie. Są to: bezpieczny oraz przyjazny mieszkańcom i środowisku transport, dostępne województwo oraz cyfryzacja tej sfery. Obecnie natomiast projekt Regionalnego Planu Transportowego poddawany jest konsultacjom – i tak było właśnie na minionym Forum Współpracy Podtatrza.

Dla nas niezmiernie ważne jest to, aby w ramach przygotowania tego niezwykle ważnego dokumentu, który będzie swoją koncepcję sięgał 2030 roku skonsultować go również z samorządowcami, ale i mieszkańcami danego regionu. I teraz właśnie na Forum Współpracy Podtatrza przedstawiliśmy jego założenia, w tym potencjalne inwestycje infrastrukturalne, zakup taboru autobusowego czy kolejowego. Ale również w tym zakresie jest plan budowy kolejnych ścieżek rowerowych, które są tak popularne w tej części Małopolski. Tutaj razem z samorządowcami chcemy wspólnie wypracować plan działania i w tym zakresie.  Regionalny Plan Transportowy jest również niezwykle ważny, jeśli chodzi o nową perspektywę środków europejskich na lata 2021-2027, dzięki której możemy szukać środków na realizację konkretnych projektów. Pragnę podkreślić, że Zarząd Województwa Małopolskiego jako priorytet swoich działań traktuje właśnie konsultacje społeczne  w szerokim zakresie. Tak było przecież ze Strategią Województwa Małopolskiego, tutaj dzięki m.in. konsultacjom dokument został przyjęty jednogłośnie przez wszystkich radnych Sejmiku. To pokazuje, że proces konsultacji, rozmów i dyskusji ma sens i przynosi naprawdę wymierne efekty. I tak samo jest teraz w przypadku Regionalnego Planu Transportowego, gdzie chcemy aby poprzez takie spotkanie jak te obecne, mieszkańcy mieli pełną wiedzę w jakim kierunku ich region będzie się rozwijać. Myślę, że bezsporne jest to, że nasze województwo dynamicznie się rozwija w zakresie dróg, linii kolejowych czy ścieżek rowerowych. Widzą i doceniają to turyści, ale i np. kibice którzy przyjechali do Małopolski na zorganizowane przez nas w tym roku Igrzyska Europejskie, którzy wielokrotnie podkreślali jak dobrze postrzegają nasz region. Ale to nie koniec – mamy realne koncepcje i projekty, dzięki którym będziemy nadal zmierzać do osiągnięcia konkretnych celów w następnych latach

– mówił Łukasz Smółka wicemarszałek Województwa Małopolskiego.

Warto przypomnieć, że Regionalny Plan Transportowy jest podstawą do ubiegania się o środki pieniężne z funduszy europejskich związanych z transportem. Dokument to wizja rozwoju infrastruktury transportowej regionu obejmującą m.in. zagadnienia transportu publicznego, problematykę zrównoważonej mobilności, kwestię zarządzania danymi transportowymi, transportu towarowego, politykę edukacyjną czy optymalizację procesów skutecznego zarządzania politykami transportowymi. Istotną cechą dokumentu jest również określenie kierunku działań na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.

- Regionalny Plan Transportowy zawiera katalog wystudiowanych i rozważonych poprzez analizę różnych wariantów zadań inwestycyjnych dotyczących transportu na terenie Województwa Małopolskiego. Chodzi zarówno o infrastrukturę stałą jak drogi, koleje, mosty, ścieżki rowerowe czy parkingi jak i o same środki transportu jak autobusy czy składy kolejowe. I ten dokument został opracowany po analizie składanych wniosków właśnie np. przez samorządy. Regionalny Plan Transportowy obejmuje oczywiście całą Małopolskę, choć warto wspomnieć, że w przypadku Powiatów: Nowotarskiego i Tatrzańskiego został on w dużym stopniu oparty na założeniach Programu Rozwoju Systemu Transportowego Podtatrza, który został przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze przed 4 laty i był wypracowany tutaj na Podhalu podczas wspólnej dyskusji rządowo-samorządowej. Projekty o których mówimy to uzupełnienie inwestycji, które spowodowały, że ta część regionu jest łatwiej dostępna – np. modernizacja zakopianki, czy linii kolejowej Kraków – Zakopane. Dzięki nim łatwiej dostać się na Podtatrze, z drugiej strony teraz turysta czy pasażer napotka na problemy transportowe już na miejscu. I chodzi o to, aby w maksymalny możliwy sposób co nie jest oczywiście łatwe, doprowadzić do zniwelowania tych problemów. I właśnie Regionalny Plan Transportowy Województwa Małopolskiego zawiera propozycję rozwiązania tych problemów. I dzisiaj dyskutowaliśmy na ten temat, a wcześniej składaliśmy swoje postulaty i wnioski w tym zakresie – mówił Piotr Bąk, starosta tatrzański.

Wspomniany Program Rozwoju Systemu Transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku został przyjęty w formie uchwały przez Radę Ministrów w czerwcu 2020 roku. Dokument objął teren dwóch Powiatów: Nowotarskiego i Tatrzańskiego i jest koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli Samorządu Województwa Małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Z kolei konsultowany w Nowym Targu Regionalny Plan Transportowy po procesie konsultacji, pozyskaniu od właściwych organów opinii zostanie przedstawiony do zatwierdzenia przez Zarząd Województwa Małopolskiego, a następnie przekazany Komisji Europejskiej do oceny.

Galeria zdjęć