Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Za dwa lata będzie gotowy węzeł w Poroninie

Transport
16 listopada 2016
W sierpniu 2018 roku kierowcy pojadą nowym węzłem drogowym w Poroninie. To inwestycja kluczowa dla całego Podhala, o którą od lat zabiegały władze Małopolski. 16 listopada marszałek Jacek Krupa oraz przedstawiciele lokalnych samorządów i GDDKiA symbolicznie rozpoczęli prace budowlane. Inwestycja będzie kosztować prawie 50 mln zł.

- To bardzo ważny moment - rozpoczynamy inwestycję, o którą od wielu lat wspólnie zabiegaliśmy. Budowa węzła rozwiąże wiele problemów, z którymi od lat borykają się kierowcy, turyści i mieszkańcy. Wierzę, że za niespełna dwa lata wszyscy, którzy zatrzymają się w Poroninie, zrobią to z przyjemnością, a nie z konieczności, bo korki w tym miejscu nie będą już stałym elementem krajobrazu – mówi  marszałek Jacek Krupa.

W symbolicznym wbiciu łopaty pod inwestycję uczestniczyli przedstawiciele samorzadów lokalnych - starosta tatrzański Piotr Bąk, wójt Poronina Bronisław Stoch, radni województwa: Barbara Dziwisz, Stanisław Barnaś i Jan Piczura, Tomasz Pałasiński - dyrektor GDDKiA w Krakowie, Andrzej Banaszek - prezes firmy Banimex oraz prof. Stanisław Hodorowicz i Andrzej Gut-Mostowy. 

Inwestycja została zaplanowana tak, aby nie tylko usprawnić problematyczny przejazd w kierunku stolicy Tatr, Białki Tatrzańskiej i Morskiego Oka, ale także zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Tradycyjne skrzyżowanie DK nr 45 z DW 961 zastąpi bezkolizyjny węzeł,  a droga wojewódzka zostanie poprowadzona tunelem pod linią kolejową (nr 99) oraz drogą krajową (DK 47). Ponadto nad drogą wojewódzką zostaną poprowadzone dwa wiadukty - drogowy i kolejowy. Na udogodnienia mogą liczyć także piesi, dla których powstaną nowe chodniki, kładka nad drogą wojewódzką 961 oraz przejście podziemne z wygodną pochylnią pod drogą krajową 47 i linią kolejową. W miejscu skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową nr 1651 powstanie rondo. Projekt węzła zakłada także budowę nowych mostów - na Białym Dunajcu i nad potokiem Poroniec. Przebudowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Kasprowicza.

Aby pierwsi kierowcy mogli przejechać przez nowy węzeł w sierpniu 2018 roku, już teraz rozpoczęto wstępne prace poprzedzające budowę inwestycji. Kierowcy nie muszą się obawiać większych utrudnień w ruchu – będzie się odbywał po tymczasowej drodze i mostach objazdowych. Szczegółowy harmonogram prac i ewentualnych objazdów związanych z kolejnymi etapami inwestycji poznamy pod koniec listopada.

Inwestorem całego zadania jest Województwo Małopolskie. Roboty budowlane finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a projekty inwestycji samorządy – Gmina Poronin, Starostwo Powiatowe w Zakopanem i Województwo Małopolskie. Wykonawcą węzła jest konsorcjum firm Banimex i Eurovia.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM, fot. GDDKiA