Kolejne umowy dotacyjne na organizację dotowanych autobusów podpisali w czwartek: marszałek Jacek Krupa, wicemarszałek Wojciech Kozak, burmistrz Wieliczki Artur Kozioł i wójt Gdowa Zbigniew Wojas.
Po kilku miesiącach funkcjonowania autobusowych linii dowozowych, samorządowcy są zgodni – pomysł się sprawdza. Mieszkańcy korzystają z dotowanych przejazdów, dlatego Województwo Małopolskie i gminy Wieliczka oraz Gdów postanowiły w dalszym ciągu współpracować przy organizacji tej komunikacji. Na mocy podpisanych w czwartek umów, gminy przekazały województwu dotacje celowe o łącznej wysokości blisko 2 mln zł – 1,9 mln zł pochodzą z budżetu Wieliczki, 30 tys. zł od Gdowa.
W Małopolsce wiemy, że kluczem do harmonijnego rozwoju regionu jest dobrze funkcjonujący transport publiczny. Dlatego od lat wspieramy transport kolejowy, kupujemy nowoczesne pociągi, rozwijamy ofertę Kolei Małopolskich, a od września ubiegłego roku uruchomiliśmy autobusowe linie dowozowe, które jeszcze ułatwiają codzienne dojazdy mieszkańcom podkrakowskich gmin. Nie mamy wątpliwości, że to słuszny kierunek, dlatego nie osiadamy na laurach i jeszcze w kwietniu uruchamiamy Podhalańską Kolej Regionalną, na którą czekają zarówno mieszkańcy Nowego Targu i Zakopanego, jak i turyści
– podkreśla marszałek Jacek Krupa.
Jak dodaje wicemarszałek Wojciech Kozak, autobusowe linie dowozowe to kolejny przejaw prorodzinnej polityki samorządu województwa.
Chcemy, żeby nasz region był miejscem, w którym nie tylko dobrze się pracuje i wypoczywa, ale przede wszystkim – żyje. Dlatego we współpracy z gminami organizujemy sprawny transport autobusowy, dzięki któremu mieszkańcy w wygodny sposób mogą dotrzeć na dworzec w Wieliczce, i dalej – do Krakowa, Tarnowa, Miechowa... To także przejaw naszej świadomej polityki ekologicznej, bo na zachęcaniu Małopolan do pozostawienia swoich samochodów w garażu skorzystają wszyscy, oddychając czystszym i zdrowszym powietrzem
– dodaje wicemarszałek Kozak.
Z przejazdów coraz chętniej korzystają mieszkańcy gminy Wieliczka.
- Jesteśmy na drugim etapie rozwoju transportu kolejowego, razem z Województwem Małopolskim stworzyliśmy system komunikacji autobusowej, integralnej z połączeniami kolejowymi. Pierwsze lata wprowadzenia tego pilotażowego rozwiązania osiągnęły sukces porównywalny do stworzonego połączenia kolejowego między Wieliczka a Balicami. Po zakończeniu obecnie trwających inwestycji kolejowych w pełni dostrzeżemy trafność tych rozwiązań komunikacyjnych – wyjaśnia burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
Wygodne połączenia i niskie ceny
Mieszkańcy gmin Wieliczka, Gdów i Świątniki Górne mogą korzystać od września ub.r. z 6 autobusowych linii dowozowych:
- B1: Wieliczka – Byszyce – Świątniki Górne,
- D1: Wieliczka – Hucisko – Świątniki Górne,
- R1: Wieliczka – Raciborsko – Świątniki Górne,
- S1: Wieliczka – Świątniki Górne,
- G1: Wieliczka – Grabie,
- G2: Świątniki Górne – Wieliczka – Grabie
Rozkład jazdy jest tak ułożony, żeby pasażerowie mogli bez problemu zdążyć na pociąg do Wieliczki – średnio autobusy odjeżdżają co godzinę.
Zaletą przejazdów jest ich stosunkowo niska cena biletów. Normalny bilet, który jest ważny 2 godziny, kosztuje tylko 3,30 zł i obowiązuje również w pociągach Kolei Małopolskich (pomiędzy stacjami Wieliczka Rynek Kopalnia i Wieliczka Bogucice). Oczywiście obowiązują wszystkie ulgi ustawowe.
Jeszcze korzystniejsze są dedykowane oferty. Przykładowo bilet dla seniora (czyli osób, które ukończyły 60 lat) kosztuje tylko 2,30 zł i jest ważny 4-godziny – zarówno na wybranej trasie autobusowej, jak w pociągach Kolei Małopolskich (pomiędzy stacjami Wieliczka Rynek Kopalnia i Wieliczka Bogucice). Mieszkańcy, którzy regularnie dojeżdżają do pracy czy do szkoły, mogą korzystać z tzw. biletu wielickiego. To imienny bilety miesięczny, który jest ważny na wybranej trasie ALD oraz:
- w pociągach Kolei Małopolskich na odcinku: Kraków Olszanica – Wieliczka Rynek Kopalnia - bilet normalny: 160,00 zł (obowiązują ulgi ustawowe),
- w pociągach Kolei Małopolskich na odcinku: Wieliczka Bogucice – Wieliczka Rynek Kopalnia - bilet normalny: 80,00 zł (obowiązują ulgi ustawowe),
Przypomnijmy, operatorem przejazdów są Koleje Małopolskie, jednak usługa jest realizowana przez wyłonionych wykonawców. Od 1 kwietnia br. jest to firma przewozowa „Michalus” Michał Bodzioch.