Modernizacja dworca kolejowego w Tarnowie trwała od 2007 roku. Zmodernizowane zostały dwa segmenty głównego dworca PKP. Prace obejmowały odnowienie piwnic, wymianę stropów, zainstalowanie monitoringu, przebudowę sanitariatów, iluminację, remont hallu głównego i zachodniego oraz przebudowę placu przed dworcem oraz wykonanie nowej nawierzchni i oświetlenia. We wcześniej niewykorzystywanych piwnicach powstała restauracja, a na antresoli kawiarnia. Pomieszczenia administracyjne wraz z poczekalnią dla podróżnych zyskały nowy standard, budynek przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.
Renowację budynku dworca przeprowadziły i sfinansowały PKP S.A. Tarnowski dworzec przez wielu uważany za jeden z najpiękniejszych w kraju, to obecnie największa inwestycja PKP tego typu w Polsce.
W ubiegłym roku władze miasta Tarnowa zawarły umowę ramową z PKP określającą szczegóły współpracy przy remoncie terenu przylegającego do dworca. Miasto sfinansuje modernizację dróg łączących ulicę Dworcową z Bandrowskiego oraz jej przedłużenie w kierunku wschodnim, wzdłuż linii kolejowej aż do Wątoku. Umowa zawiera również ustalenia w sprawie remontu Dworca Zachodniego w Tarnowie-Mościcach.
Pociągi przejeżdżające przez Tarnów wreszcie zwiększą swoją prędkość do 160 km/h, za sprawą modernizacji linii kolejowych i eliminacji skrzyżowań torowisk z drogami, co z pewnością ucieszy podróżujących tą trasą.
Dla mieszkańców Tarnowa z okazji otwarcia dworca przygotowano program artystyczny: występ zespołu „Śrubki” Michała Jurkiewicza, odsłonięcie dwóch wielko-formatowych obrazów autorstwa T. Żyto-Żmijewskiego oraz niepowtarzalną podróż pociągiem retro prowadzonym przez lokomotywę parową.
Budowę pierwszego stałego dworca kolejowego w Tarnowie rozpoczęto prawdopodobnie w 1860 r., bowiem z tego czasu pochodzi plan stacji kolejowej w Tarnowie z obrysem dworca. Przebudowę stacji w Tarnowie rozpoczęto w 1897 r. i prowadzono do 1914 r. Zmieniono układ torowy, wydłużono wiadukt nad szosą na Strusinie , przebudowano magazyny, ale największą inwestycją była budowa nowego dworca. Stary dworzec okazał się zbyt mały i niefunkcjonalny wobec rozrastającej się ilości podróżnych. Budowę nowego wielkiego dworca rozpoczęto w 1906 r. według projektu E. Baudischa, a ukończono w 1910 r. Kubatura budynku wzrosła prawie dwukrotnie, a jego rzut powiększył się przez poszerzenie całej budowli wzdłuż torów i przesunięcie fasady północnej.