Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Tarnowski dworzec kolejowy jak nowy

Transport
14 listopada 2010
Fot. Paweł Topolski Fot. Paweł Topolski
W sobotę, 13 listopada 2010 r.  odbyło się otwarcie odremontowanego dworca kolejowego w Tarnowie. Odrestaurowany obiekt wraz z odnowionym otoczeniem oddano do użytku w setną rocznicę od jego wybudowania. W uroczystościach wzięli udział m.in.: minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, minister skarbu Aleksander Grad, wicemarszałek Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela, prezes zarządu PKP SA Andrzej Wach, prezydent Tarnowa Ryszard Ścigała, parlamentarzyści i samorządowcy.

Modernizacja dworca kolejowego w Tarnowie trwała od 2007 roku.  Zmodernizowane zostały dwa segmenty głównego dworca PKP. Prace obejmowały odnowienie piwnic, wymianę stropów, zainstalowanie monitoringu, przebudowę sanitariatów,  iluminację, remont hallu głównego i zachodniego oraz przebudowę placu przed dworcem oraz wykonanie nowej nawierzchni i oświetlenia. We wcześniej niewykorzystywanych piwnicach powstała restauracja, a na antresoli kawiarnia. Pomieszczenia administracyjne wraz z poczekalnią dla podróżnych zyskały nowy standard, budynek przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.

Renowację budynku dworca  przeprowadziły i sfinansowały  PKP S.A. Tarnowski dworzec przez wielu uważany za jeden z najpiękniejszych w kraju, to obecnie największa inwestycja PKP tego typu w Polsce. 

W ubiegłym roku władze miasta Tarnowa zawarły umowę ramową z PKP  określającą szczegóły współpracy przy remoncie terenu przylegającego do dworca. Miasto sfinansuje modernizację dróg  łączących ulicę Dworcową z Bandrowskiego oraz jej przedłużenie w kierunku wschodnim, wzdłuż linii kolejowej aż do Wątoku. Umowa zawiera również ustalenia w sprawie remontu Dworca Zachodniego w Tarnowie-Mościcach.

Pociągi przejeżdżające przez Tarnów wreszcie zwiększą swoją prędkość do 160 km/h, za sprawą modernizacji linii kolejowych i eliminacji skrzyżowań torowisk z drogami, co z pewnością ucieszy podróżujących tą trasą.

Dla mieszkańców Tarnowa z okazji otwarcia dworca przygotowano program artystyczny: występ zespołu „Śrubki” Michała Jurkiewicza, odsłonięcie dwóch wielko-formatowych obrazów autorstwa T. Żyto-Żmijewskiego oraz niepowtarzalną podróż pociągiem retro prowadzonym przez lokomotywę parową.

Budowę pierwszego stałego dworca kolejowego w Tarnowie rozpoczęto prawdopodobnie w 1860 r., bowiem z tego czasu pochodzi plan stacji kolejowej w Tarnowie z obrysem dworca. Przebudowę stacji w Tarnowie rozpoczęto w 1897 r. i prowadzono do 1914 r. Zmieniono układ torowy, wydłużono wiadukt nad szosą na Strusinie , przebudowano magazyny, ale największą inwestycją była budowa nowego dworca. Stary dworzec okazał się zbyt mały i niefunkcjonalny wobec rozrastającej się ilości podróżnych. Budowę nowego wielkiego dworca rozpoczęto w 1906 r. według projektu  E. Baudischa, a ukończono w 1910 r. Kubatura budynku wzrosła prawie dwukrotnie, a jego rzut powiększył się przez poszerzenie całej budowli wzdłuż torów i przesunięcie fasady północnej.

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA