Naszym celem jest zapewnienie jak najlepszej jakości usług kolejowych. Pasażerowie mają prawo nie wiedzieć, jak nazywa się spółka, do której pociągu wsiadają. Mają natomiast prawo oczekiwać, że pociągi będą jeździć w sposób przewidywalny i w wygodnych dla nich porach. Naszym zadaniem jest tak skoordynować prace, aby było to możliwe
– powiedział podczas spotkania marszałek Łukasz Smółka.
Modernizacja kolei w Małopolsce przynosi efekty
W ostatnich latach Małopolska doświadczyła znaczącego wzrostu liczby inwestycji w infrastrukturę kolejową. Zmodernizowana została linia kolejowa Kraków – Krzeszowice – Trzebinia – Mysłowice, zwiększone zostały możliwości kolei aglomeracyjnej w Krakowie, dobudowano nowe przystanki, m.in. Kraków Zabłocie, Kraków Grzegórzki, Kraków Piastów. Wszystkie te działania spowodowały znaczący wzrost liczby pasażerów kolei w Małopolsce.
Kolejne inwestycje trwają, a jeszcze inne niebawem się rozpoczną. Dzisiejsze spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim służyło zarysowaniu perspektywy na najbliższe miesiące. Ustalono także, że takie spotkania koordynacyjne odbywać się będą cyklicznie: co miesiąc.
Wraz z czerwcową korektą rozkładu jazdy pasażerowie otrzymają nowy przystanek w powiecie krakowskim: Pisary. W tym roku także zostaną przeprowadzone prace m.in. na stacji Kraków Mydlniki oraz na linii nr 94 między Krakowem, Skawiną i Oświęcimiem.
Największym wyzwaniem w 2025 r. będzie natomiast planowana przez PKP PLK, zgodnie z przyjętym w 2023 r. Krajowym Programem Kolejowym, modernizacja linii nr 8, która wiedzie od Krakowa, przez Miechów, Kozłów, Kielce i Radom do Warszawy. Planowane prace będą miały konsekwencje dla ruchu pociągów i należy się do tego odpowiednio przygotować.
Oczekuję, że większy nacisk zostanie położony na informowanie pasażerów o przyczynach zmian w rozkładzie jazdy. Małopolanie wiedzą, że toczące się inwestycje jeszcze mocniej usprawnią transport kolejowy w aglomeracji krakowskiej i całym regionie, natomiast to na Państwu jako bezpośrednio odpowiedzialnych za infrastrukturę i przewozy spoczywa odpowiedzialność poinformowania ich o tym: z odpowiednim wyprzedzeniem i z odpowiednimi szczegółami
– zwrócił uwagę marszałek Smółka.
Kolej ma być gotowa na wakacyjne podróże
Każdego roku podczas wakacji Małopolskę odwiedzają dziesiątki tysięcy turystów. Duża ich część planuje swoją podróż po regionie z wykorzystaniem transportu kolejowego. Przewoźnicy i zarządca infrastruktury zadeklarowali, że w okresie wakacyjnym prowadzonych prac będzie jak najmniej – tak, aby umożliwić pasażerom sprawne i przewidywalne przejazdy. Czerwcowa korekta rozkładu jazdy przyniesie m.in. przywrócenie ruchu kolejowego na odcinku Stary Sącz – Krynica.
Rozkład jazdy musi odzwierciedlać potrzeby mieszkańców
Marszałek Łukasz Smółka zwrócił uwagę, że Małopolanie oczekują takiego rozkładu jazdy pociągów, który będzie odpowiadał na ich potrzeby. Szczególnie ważne jest, aby zadbać o odpowiednie rozładowanie ruchu w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego. Zobowiązał wszystkie reprezentowane na spotkaniu spółki do zadbania o to, aby unikać sytuacji, w których o jednej godzinie następuje kumulacja kursów w odstępie kilku minut, po których następuje kilkudziesięciominutowa pauza w połączniach.
Kolejne tygodnie i miesiące przyniosą kolejne spotkania koordynacyjne. Małopolanie mają do dyspozycji jeden z najlepiej zorganizowanych transportów kolejowych w Polsce i mają prawo oczekiwać dalszego wzrostu jakości tych usług.