Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Ruszyła budowa Trasy Łagiewnickiej

Transport
18 lipca 2018
Mimo, że przygotowania do tej inwestycji trwały od kilku miesięcy, to oficjalnie pierwszą łopatę na placu budowy Trasy Łagiewnickiej wbito właśnie dziś. Droga wraz z nową linią tramwajową mają znacznie usprawnić ruch w południowej części Krakowa. Prace potrwają do 2020 roku.

Trasa Łagiewnicka to bardzo ważna inwestycja nie tylko dla Krakowian, ale też mieszkańców całej Małopolski i turystów. Przecież będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie Łagiewnik. Dzięki niej znacznie usprawni się między innymi dojazd do tamtejszych sanktuariów, tak licznie odwiedzanych przez gości z kraju i zagranicy

– podkreśla marszałek Jacek Krupa. I dodaje, że Trasa Łagiewnicka to tak naprawdę pierwszy krok do tego, aby w końcu domknąć III obwodnicę Krakowa. Miałyby ją uzupełnić trasy: Zwierzyniecka i Pychowicka. Tylko z nimi miasto zyska alternatywę dla korkującej się Alei Trzech Wieszczów.

Trasa Łagiewnicka to w sumie 3,5 km nowej drogi, 2,3 km linii tramwajowej oraz 5 tuneli o łącznej długości 2,1 km. W ramach inwestycji powstaną też nowe węzły drogowe, mosty, kładki, ścieżki rowerowe i chodniki.

Droga ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ma mieć po dwa główne pasy ruchu w każdym kierunku. W tunelach zaplanowano jednak dodatkowe, trzecie pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej. Uzupełni ją nowa trasa tramwajowa, poprowadzona od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek. Obok tunelu tramwajowego będzie przebiegał najdłuższy z tuneli drogowych, o długości ok. 680 m.

Koszt całej inwestycji to ponad 802 mln zł. Połowę tej kwoty pokryją środki unijne, w tym kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz wsparcie z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM