Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Rozwiążą problem komunikacyjny na dziesięciolecia

Transport
05 stycznia 2022
Budowę połączenia wierzchosławickiego węzła autostradowego z Mościcami oraz mostu w Ostrowie wizytowali poseł na Sejm Anna Pieczarka, wicemarszałkowie województwa małopolskiego Łukasz Smółka i Józef Gawron oraz starosta tarnowski Roman Łucarz i wicestarosta Jacek Hudyma.

Na powstanie drogi łączącej zjazd z autostrady A4, w Wierzchosławicach z Mościcami i dalej ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie, z niecierpliwością oczekują mieszkańcy regionu tarnowskiego. Mieszkańcy Wierzchosławic od wielu lat są skazani na uciążliwości, związane ze wzmożonym ruchem samochodów po krętych i nieprzystosowanych do tego gminnych drogach. Z kolei jadącym od strony Tarnowa ciężko jest dostać się na autostradę.

Temat ruszył z miejsca dopiero za kadencji obecnego zarządu województwa. Rozstrzygnięto przetarg, opiewający na kwotę przeszło 141 mln zł. Całkowita wartość zadania wraz z dokumentacją, robotami, nieruchomościami, nadzorem i kosztami pośrednimi, wyniesie ponad 155 mln zł. To jest obecnie jedna z największych inwestycji, realizowanych przez województwo małopolskie.

W krótkim czasie doprowadziliśmy do rozpoczęcia budowy łącznika, do czego przyczyniła się również konstruktywna współpraca z zainteresowanymi jego powstaniem samorządami lokalnymi, w tym samorządem powiatu tarnowskiego. Spore znaczenie miały negocjacje z Wodami Polskimi, które zgodziły się na obniżenie wymogów odnośnie podpór pod mostem, co znacznie obniżyło koszty. Dokonaliśmy montażu finansowego i takich przesunięć w budżecie, aby zabezpieczyć wystarczające środki finansowe na realizację inwestycji. Prace z impetem ruszyły w 2021 roku i obecnie przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem

- wyjaśnił wicemarszałek Łukasz Smółka.

Mieszkańcy Wierzchosławic odetchną z ulgą, bo już wkrótce dojazd do autostrady nie będzie prowadził przez drogi lokalne, a region tarnowski zyska kolejną szansę rozwojową. Inwestycja ułatwi zwykłe życie ludziom i przyczyni się do gospodarczej aktywizacji regionu. Łącznik jest bardzo potrzebny dwóm największym pracodawcom w regionie – Grupie Azoty i Zakładom Mechanicznym

- zauważył wicemarszałek Józef Gawron.

Nowa droga wojewódzka, od granicy Tarnowa przez Kępę Bogumiłowicką i Ostrów będzie mieć 2,6 km. Wyposażona zostanie w chodniki i ścieżki rowerowe, które zostaną połączone z trasą rowerową Euro Velo. Powstanie nowy most nad Dunajcem o długości przeszło 800 metrów. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

- Bardzo dziękuję obecnemu zarządowi województwa małopolskiego. Okazało się, że można dotrzymywać słowa, a jednocześnie robić inwestycję taniej i oszczędniej. Wcześniej ciągle występowały jakieś przeszkody i wszystkie rozmowy odnośnie łącznika prowadziły donikąd – podkreślił starosta Roman Łucarz.

Wicemarszałkowie Łukasz Smółka i Józef Gawron zapoznali się również z postępem prac przy remoncie mostu w Ostrowie, znajdującego się w ciągu drogi powiatowej. Most zamknięto jesienią 2019 roku ze względu na pogarszający się stan techniczny, spowodowany kierowaniem na niego całego ruchu z autostrady A4. Obecnie montowane i spawane są kolejne dźwigary. Jeśli aura nie przeszkodzi w pracach, most zostanie otwarty na przełomie marca i kwietnia tego roku. Samorząd Małopolski udzielił powiatowi tarnowskiemu pomocy finansowej przy realizacji tego zadania w kwocie 2 mln zł.

Opisane inwestycje, o wartości blisko 200 mln zł, na dziesięciolecia rozwiążą problem komunikacyjny w regionie tarnowskim.

Galeria zdjęć

Autor: Agenda zamiejscowa w Tarnowie i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (UMWM)/ RK i Wak