Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Rozpoczyna się budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

Transport
10 lipca 2020
Rusza budowa oczekiwanej drogi przez krakowian i kierowców przejeżdżających tranzytem przez miasto. Stało się to piątek 10 lipca 2020 roku, po wydaniu zgody na realizację (ZRID) przez wojewodę, co nastąpiło w czwartek 9.07.2020 roku i dopełnieniu formalności potrzebnych do rozpoczęcia robót. W pierwszej kolejności wykonawca musi wykarczować roślinność i zrobić drogi technologiczne, po których będą się poruszały pojazdy budowy. Archeolodzy już pracują na budowie, poszukując świadectw przeszłości tych ziem.

W pierwszej kolejności powstaną drogi technologiczne

ZRiD został wydany przez wojewodę na 7 km odcinek od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który z kolei zostanie wybudowany w ramach budowy S7 na odcinku Kraków – Widoma. Brakuje jeszcze ZRiD dla 300 metrów włączenia S52 POK do węzła Mistrzejowice. Wniosek o wydanie takiej decyzji został złożony do Urzędu Wojewódzkiego 25.03.2020 r. Nie została jeszcze wydana decyzja na 5 km część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek, na wniosek złożony 31.01.2020 roku. Brak tych decyzji nie wpływa teraz na roboty, które rozpoczną się od budowy dróg technologicznych na wschód i zachód od miejsca, gdzie powstanie węzeł Węgrzce. - Rząd wspiera budowę sieci drogowej w całym kraju. Cieszę, się że tak ważna obwodnica Krakowa doczekała się realizacji - przyznał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.  

To jest długo wyczekiwana chwila, bo Kraków stanie się pierwszym polskim miastem z tzw. pełnym ringiem czyli zamkniętą obwodnicą, pozwalającą na ominięcie miasta, bez konieczności wjeżdżania do jego centrum

- zaznaczył marszałek Witold Kozłowski.

Z wiaduktu do tunelu, z tunelu na wiadukt

W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod Prądnikiem i Zielonkami o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o długości 95 m. W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły: Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice; Zielonki  - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami : Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską; Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i al. 29 Listopada; Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły). Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu.

Samorząd województwa dokłada wszelkich starań, by każdy rodzaj transportu, drogowego czy kolejowego przybliżał nas do najlepszych wzorców europejskich. Od początku naszej pracy stawiamy na bezpieczeństwo, komfort i wygodę kierowców

- dodał wicemarszałek Łukasz Smółka.

We wbiciu pierwszej łopaty wzięli udział m.in. wojewoda Piotr Ćwik i Jan Tadeusz Duda, przewodniczący sejmiku województwa małopolskiego.

Kraków będzie miał pełną, bezkolizyjną obwodnicę miasta

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i ten sposób zamknie się IV obwodnica  Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w 2025 roku ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM