Takie pojazdy były kiedyś codziennością na Podhalu, jednak od dłuższego czasu nie pojawiają się już w ruchu codziennym. W ramach darmowych przejazdów pomiędzy Zakopanem i granicą w Chochołowie zabytkowy Autosan przewiózł kilkudziesięciu pasażerów. Specjalne kursy były wykonywane w ramach Eurolinii Tatry, która łączy tatrzańskie miejscowości oraz polskie Tatry ze słowackimi Tatrami Zachodnimi. Pasażerowie mogli nie tylko przenieść się na chwilę w czasie, ale też podziwiać niesamowite widoki krajobrazu Tatr.
Zabytkowy Autosan stał się też miejscem symbolicznego spotkania. Właśnie na polsko-słowackiej granicy, na jego pokładzie, spotkali się samorządowcy z obu stron granicy oraz przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Była to jedna z pierwszych okazji do spotkania po okresie zamknięcia granicy z powodu pandemii. We wspólnych rozmowach samorządowcy zwrócili uwagę, że Eurolinia Tatry nie tylko zapewnia codzienną obsługę komunikacyjną regionów po obu stronach granicy - pomaga też w rozwoju transgranicznego ruchu turystycznego pomiędzy Polską i Słowacją. Organizatorem linii jest Marszałek Województwa Małopolskiego (z którego inicjatywy linia powstała w listopadzie 2019 roku). To pierwsza wojewódzka autobusowa linia transgraniczna w Polsce.
Codziennie można dojechać z Podhala na Słowację, kupując bilety w bardzo korzystnej cenie. Gorąco zachęcam mieszkańców naszego regionu oraz turystów do podróżowania w sobotę zabytkowym autobusem. To oryginalna i ciekawa forma spędzania czasu wolnego połączona ze zwiedzaniem i podziwianiem walorów Małopolski i atrakcji Słowacji
- podkreślił wicemarszałek Łukasz Smółka.
- Eurolinia Tatry cieszy się coraz większą popularnością. Choć kursuje od zaledwie paru miesięcy, autobusy zdążyły już przewieźć kilkanaście tysięcy pasażerów. To mieszkańcy, dojeżdżający w związku z codziennymi potrzebami, ale też turyści. Polacy bardzo chętnie odwiedzają przepiękny Zamek Orawski oraz słowackie Tatry Zachodnie. Wśród Słowaków zaś popularne są polskie termy oraz Zakopane – mówił Peter Jančovič, prezes zarządu Eurozebra sp. z o.o., która jest operatorem Euroliniii Tatry.
Autobusy Eurolinii Tatry kursują przez cały rok – 3 razy dziennie w sezonie letnim, oraz 2 razy dziennie poza sezonem. Godziny kursów umożliwiają nawet jednodniowe wyjazdy: odjazdy są zaplanowane rano i wieczorem. Podróżni mogą skorzystać z niskich cen biletów – przejazd po Podhalu to koszt od 3 zł do 4,50 zł, a bilet aż na Słowację to koszt maksymalnie kilkanaście złotych – w zależności od dokładnej trasy.
Szczegółowy rozkład oraz cennik biletów można znaleźć na stronie internetowej linii www.eurolinia.pl.