Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowymi liniami kolejowymi dojedziemy z Krakowa do Niepołomic, Olkusza i Myślenic

Transport
20 marca 2023
Ponad 693 mln zł zostanie przeznaczonych na rozwój transportu kolejowego w Małopolsce. Dzięki tym środkom powstaną nowoczesne i bezpieczne połączenia kolejowe z Krakowa do Niepołomic, Olkusza, a w kolejnym etapie również do Myślenic. W briefingu dotyczącym wsparcia tych inwestycji z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r. wzięli udział m.in. parlamentarzyści: Urszula Rusecka i Rafał Bochenek, minister Andrzej Adamczyk, wojewoda Łukasz Kmita, wicemarszałek Łukasz Smółka oraz radni województwa: Andrzej Wójcik i Andrzej Ziobro. Podczas wydarzenia PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały dwie umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego na realizację tych ważnych kolejowych inwestycji.

Istota programu „Kolej Plus” polega na tym, że to samorządy wskazują, jakie połączenia powinny zostać zrealizowane i gdzie powinna być przywrócona komunikacja kolejowa. To jest właśnie dowód na to, że samorządy współpracują z rządem. Bo warto dla Polaków, dla mieszkańców regionów, uruchamiać połączenia kolejowe, które sobie kiedyś wymarzyli

- mówi minister Andrzej Adamczyk.

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku to program wieloletni, ustanowiony uchwałą nr 151/2019 Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2019 r. (zaktualizowany uchwałą nr 196/2022 Rady Ministrów z dnia 3 października 2022 r.). Jego głównym celem  jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia pomiędzy miejscowościami o populacji powyżej 10 tys. osób, które nie posiadają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej z miastami wojewódzkimi oraz poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej tych regionów Polski przy wsparciu ze środków publicznych.

Jest on skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które są zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Małopolska stawia na kolej. Pociągi kolei regionalnych dowożą do pracy, szkoły czy do lekarza. Mieszkańcy naszego regionu przesiadają się na kolej i do autobusów Kolei Małopolskich. Dla nas ważne jest to, żeby kolej była blisko mieszkańców i jest to projekt dedykowany właśnie mieszkańcom. Przed nami duże wyzwanie, ale jesteśmy gotowi dalej rozwijać kolej w Małopolsce

- podkreśla wicemarszałek Łukasz Smółka.

Wykonawcą programu i instytucją organizującą nabór w jego ramach jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.). Z programu Kolej + można uzyskać dofinansowanie do 85% kosztów kwalifikowanych - Województwo Małopolskie zadeklarowało finansowanie na poziomie 16%.

Planowane inwestycje w Małopolsce w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r.: 

1. „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice”.

Dzięki realizacji projektu nastąpi odtworzenie systemu kolei pasażerskiej docierającej do centrum Niepołomic oraz tym samym utworzenie oferty pasażerskiej Niepołomice – Kraków. Będzie ona konkurencyjna wobec transportu drogowego - czas przejazdu na trasie Niepołomice – Kraków Główny wyniesie ok. 30 min. Projekt zakłada powstanie nowego odcinka linii kolejowej o długości blisko 6 km, poprzez wykonanie odgałęzienia od istniejącej linii kolejowej nr 95 (Kraków Mydlniki – Podłęże). Powstaną 2 przystanki osobowe, a linia zakończy się w rejonie istniejącego dworca autobusowego w Niepołomicach. Zakładana jest realizacja w latach 2023-2029.

2. „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz”.

Projekt przewiduje budowę dwutorowej łącznicy o długości blisko 4,5 km, pomiędzy liniami kolejowymi nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny i nr 156 Bukowno – Jaworzno Szczakowa. Inwestycja umożliwi realizowanie bezpośrednich pasażerskich przewozów kolejowych w relacji Kraków Główny – Olkusz, bez zmiany kierunku jazdy w stacji Jaworzno Szczakowa. Studium przewiduje czas przejazdu na 53 minuty. Zakładana jest realizacja w latach 2023-2029.

3. „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice”.

Efektem tego projektu będzie pozyskanie niezbędnej dokumentacji:

  • koncepcji programowo-przestrzennej określającej w sposób szczegółowy zakres rzeczowy prac niezbędnych do realizacji projektu,
  • dokumentacji projektowej – projektu budowlanego wraz z nadzorem autorskim,
  • kosztorysu inwestorskiego dla projektu i uzyskania wszelkich innych niezbędnych dokumentów i pozwoleń,
  • decyzji administracyjnych m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzja środowiskowa),
  • decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej/decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  • decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę, niezbędnych do przyszłej realizacji przedsięwzięcia,
  • nabycia praw do nieruchomości.

Zakładana realizacja projektu: 2023-2027.

Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały dwie umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego na realizację inwestycji z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Szacunkowa wartość tych projektów to ponad 693 mln zł. Podpisane umowy pozwolą na ogłoszenie przetargów na budowę nowej linii kolejowej do Niepołomic oraz budowę nowej łącznicy kolejowej, która usprawni połączenie kolejowe Olkusza z Krakowem.

Galeria zdjęć