Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowy terminal cargo już działa

Transport
12 maja 2025
Sześć pojazdów, które można obsługiwać równocześnie zamiast dotychczasowych dwóch, 9 miejsc postojowych dla tirów, 15 miejsc dla samochodów dostawczych, 2 300 m kw powierzchni magazynowej i roczna przepustowość szacowana na poziomie 8 tysięcy ton – w Kraków Airport otwarto oficjalnie nowy terminal cargo. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. posłowie na Sejm RP: Dorota Marek, Katarzyna Matusik-Lipiec, Dominik Jaśkowiec i Marek Sowa, wicewojewoda Ryszard Śmiałek, marszałek Łukasz Smółka, radny województwa Grzegorz Małodobry, przewodniczący Rady Miasta Krakowa Jakub Kosek, prezes zarządu Kraków Airport Łukasz Strutyński i wójt gminy Zabierzów Dorota Kęsek.

Inwestycje usprawniające transport w Małopolsce, takie jak nowy terminal cargo krakowskiego lotniska w Balicach, cieszą szczególnie, bo są mocnym impulsem dla rozwoju całej gospodarki regionu. Nowy obiekt to lepsza jakość usług i większe możliwości lotniska, a tym samym bardziej atrakcyjna oferta na rynku transportu towarowego. Za tym idą rozwój firm i nowe miejsca pracy. Terminal to także nowe możliwości dla tych, którzy chcą nadać przesyłki o specjalnych wymaganiach. To świetny przykład inwestycji, na której skorzystają wszyscy

– mówi Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.

- Dzięki standardowi nowego obiektu jakość usług jaką możemy zaoferować naszym partnerom jest nieporównywalna – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport, przypominając jednocześnie, że stary budynek cargo został oddany do użytku ćwierć wieku temu. - Olbrzymią zmianą jakościową w codziennej pracy pracowników nowego terminalu będzie nie tylko znacznie większa powierzchnia magazynowa, która wzrasta z 700 do 2 300 m kw, ale przede wszystkim wygodny plac manewrowy, którego pod starym terminalem cargo brakowało - dodaje.

Nowy terminal cargo zlokalizowany jest przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od dotychczasowego terminalu cargo i terminalu pasażerskiego. Przed nowym terminalem zapewniono miejsca postojowe dla 24 pojazdów: 9 tirów i 15 samochodów dostawczych. Dla porównania, pod starym terminalem czekać na obsługę mogły tylko dwa tiry i dwa auta dostawcze.

Nowy obiekt składa się z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 050 m3. Daje możliwość jednoczesnej obsługi 6 pojazdów - zamiast dotychczasowych dwóch. Oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp.

Do tej pory średnia przepustowość terminalu cargo w latach 2015-2024 wynosiła ok. 3 300 ton rocznie. Nowy obiekt umożliwia zwiększenie przepustowości terminala cargo do 8 000 t/rok.

- WELCOME Airport Services od wielu lat oferuje obsługę towarów. Nowy budynek Terminala Cargo w Porcie Lotniczym Kraków-Balice to dla nas ważny krok w rozwoju firmy – podkreśla Piotr Okienczyc, Prezes Zarządu WELCOME Airport Services. - Dzięki nowej infrastrukturze zaoferujemy Klientom większą, nowoczesną przestrzeń magazynową, a co za tym idzie komfortowe warunki obsługi. Zmiana wpłynie także, na funkcjonowanie lotniska w Krakowie, które zostanie ważnym portem obsługującym ruch cargo w Polsce. Fracht Cargo, obsłużony przez WELCOME na krakowskim lotnisku wzrósł w 2024 roku o prawie 45% w porównaniu do roku poprzedniego. Znacząco zwiększymy nasze możliwości operacyjne, co pozwoli jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby rynku oraz zapewni naszym klientom szybszą, bezpieczniejszą i bardziej efektywną obsługę towarów.

W części biurowej obiektu swoje biura mają  między innymi :Straż Graniczna, Oddział Celny Port Lotniczy Kraków-Balice, oraz Welcome Kraków Airport Services.

Na terenie nowego terminalu cargo zlokalizowany jest także nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa.

- W związku z realizacją przez Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice inwestycji związanej z rozbudową o nowy terminal cargo już na początku bieżącego roku rozpoczęliśmy działania zmierzające do określenia nowego zasięgu terytorialnego stałego lotniczego przejścia granicznego. Powołałem specjalny Zespół, który opracowywał stosowny projekt. 22 kwietnia 2025 r. wydałem zaś zarządzenie ustalające nowy zasięg terytorialny lotniczego przejścia granicznego Kraków–Balice. Zarządzenie, które weszło w życie z dniem podpisania, pozwala na dokonywanie we wskazanym obszarze kontroli granicznej, celnej i kontroli bezpieczeństwa osób, bagaży, towarów i statków powietrznych – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

- Wydane zarządzenie daje zatem perspektywy dla prężnego rozwoju działań Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice w zakresie lotniczego międzynarodowego transportu towarów. Jednoczesne wskazanie w nowej przestrzeni możliwości działań służb granicznych i celnych zapewnia ograniczenie występowania przestępczości transgranicznej związanej z przemytem nielegalnych środków i substancji oraz zapewnia ochronę granicy państwowej. Dziękuję Wydziałowi Skarbu Państwa i Nieruchomości Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie za zaangażowanie w ten ważny etap administracyjny – dodaje wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek.Gratuluję władzom lotniska sfinalizowania tej strategicznej inwestycji i życzę pomyślności w realizacji całej koncepcji rozwoju.

Oddanie do użytku nowego terminalu cargo to pierwszy krok do realizacji kolejnych ambitnych planów rozwoju portu lotniczego, otwiera bowiem możliwość rozpoczęcia prac nad rozbudową terminalu pasażerskiego i zwiększeniem jego przepustowości.

- Myślimy o rozwoju Kraków Airport w długiej perspektywie – podkreśla prezes Łukasz Strutyński. – Przed nami pierwszy krok: wykorzystanie budynku starego cargo by jeszcze przez jakiś czas służył pasażerom lotniska jako Pre-Boarding Zone (PBZ) z sześcioma dodatkowymi gate’ami. Kolejne etapy do rozbudowa terminalu pasażerskiego od strony zachodniej i wschodniej, które planujemy zakończyć do 2031 r. osiągając przepustowość terminalu pasażerskiego na poziomie 19 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie warto wiedzieć, ze oddawany dziś nowy terminal cargo  jest  też zaprojektowany w taki sposób, by w przyszłości nie było problemu z jego rozbudową.

Nowy terminal Cargo okiem architektów

Architekturę nowego terminalu Cargo na lotnisku w Balicach utrzymano w duchu technicznego racjonalizmu, wzbogaconego o charakterystyczne elementy kompozycyjne i wykończenia materiałowe. Akcenty elewacyjne w kolorze patynowanej miedzi nawiązują do dachów zabytkowej tkanki miejskiej Krakowa. W połączeniu z ciemnografitową bryłą powielają założenia estetyczne głównego obiektu lotniska – terminalu pasażerskiego – tworząc to charakterystyczne zestawienie materiałowe elementem identyfikującym architekturę Kraków Airport.

Przeszklenia frontowej części budynku nadają mu indywidualny charakter i zapewniają naturalne doświetlenie wnętrza. Elewacje części administracyjno-biurowej zabezpieczono przed nadmiernym nasłonecznieniem pionowymi łamaczami światła, które zaprojektowane z użyciem parametrycznych narzędzi projektowych – tworzą falującą powierzchnię, przywodzącą na myśl zmienne podmuchy wiatru.

Czy wiecie, że…?

  • W trakcie prac związanych z posadowieniem obiektu wykonano ponad 1000 pali o łącznej długości blisko 14 kilometrów. To niemal dokładnie tyle, ile wynosi dystans z terenu budowy do Rynku Głównego w Krakowie!
  • Do konstrukcji żelbetowej wykorzystano około 350 ton stali, a sam dach hali waży kolejne 200 ton, to razem ponad pół tysiąca ton, czyli mniej więcej tyle, ile 7 Boeingów 737 w wersji MAX 8 z maksymalną masą startową!
  • Najcięższy słup prefabykowany – ważył około 10 ton. To prawie tyle co 2 dorosłe słonie afrykańskie!

Całość inwestycji obejmuje 49 186 m² , to niemal tyle, ile wynosi powierzchnia 7 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM / Krakow Airport / JS