Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowoczesne pociągi Przewozów Regionalnych

Transport
31 marca 2010
- Jest szansa na porozumienie między Polskimi Liniami Kolejowymi a spółką Przewozy Regionalne. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której 65 proc. pociągów w Polsce nie będzie mogło wyjechać na tory -  oświadczył 31 marca wicemarszałek Roman Ciepiela podczas konferencji prasowej na Dworcu Głównym w  Krakowie. Wicemarszałek przyjechał pociągiem Przewozów Regionalnych relacji Warszawa-Rzeszów ze zmodernizowanymi, bardzo nowoczesnym wagonami.

Roman Ciepiela przyznał, że nie wszystkie faktury za korzystanie z torów zostały zapłacone Polskim Liniom Kolejowym, natomiast wicemarszałka dziwi fakt, że nie grożono zablokowaniem dostępu do torów Przewozom Regionalnym, gdy firma zaległa z rachunkami na kilkaset milionów złotych, ale była wówczas w grupie PKP, tylko czekano aż poprawi się sytuacja przewoźnika. – Myślę, że jeśli PLK są tak stanowcze wobec Przewozów Regionalnych powinny również odmówić dostępu do torów zadłużonym spółkom PKP Cargo czy Intercity – dodał Roman Ciepiela. Zdaniem wicemarszałka, być może sprawą powinien się zająć Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zbadać czy nie dochodzi do nieuczciwej konkurencji.

Jestem jednak optymistą. Przewozy Regionalne mogą w najbliższych dniach spłacić część zadłużenia wobec PLK, co być może doprowadzi do porozumienia lub uzgodnienia nowych warunków dostępu do torów - dodaje Roman Ciepiela. 

Ryszard Rębilas, dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych zapowiedział wprowadzenie udogodnień dla podróżnych kupujących bilety. Służyć temu ma m.in. otwarcie w połowie kwietnia trzech nowych punktów agencyjnej sprzedaży biletów na terenie Krakowa; na Miasteczku Studenckim, przy ul. Dominikańskiej oraz w przejściu podziemnym dla pieszych przy ul. Lubicz. Przypomniał, że od połowy marca w pociągach Przewozów Regionalnych u obsługi można kupić bilety okresowe, REGIOkarnet a także Bilet Turystyczny. Jest to możliwe dzięki wyposażeniu konduktorów w nowoczesne terminale mobilne.

Zaprezentowane w Krakowie zmodernizowane wagony są przystosowane do jazdy z prędkością do 160 km/h. Nie mają przedziałów (niektóre z podziałem na klasy 1 i 2, rozdzielone są przezroczystymi drzwiami). Zastosowano w nich okna wklejane, spełniające warunki dla pomieszczeń klimatyzowanych. Zamontowano nowy model lamp oświetleniowych ukrytych w suficie. Przy fotelach znajdują się gniazdka 230 V umożliwiające zasilanie laptopa. Komputery przenośne mogą łączyć się z internetem, gdyż wagony są wyposażone w system bezprzewodowy typu HOT – SPOT. Podróżny ma do dyspozycji indywidualny rozkładany z tyłu poprzedniego fotela stolik z bezpiecznym mocowaniem naczyń zapobiegającym przewracaniu się ich podczas jazdy pociągów na łukach. Rozkładane są również poręcze foteli, dzięki czemu pasażer sam może zdecydować o ich położeniu.

W wagonach znajdują się nowe typy półek, które poza podstawową funkcją miejsca na bagaż, są wyposażone w elektroniczne wyświetlacze systemu rezerwacji miejsc zdalnie sterowane z komputera pokładowego. W części wagonu oznaczonej jako 1 klasa, w konstrukcji półek umieszczono punktowe lampy umożliwiające podróżnemu oświetlenie książki lub gazety, co poprawi komfort osób słabo widzących. Z myślą o tej grupie klientów strefę poruszania się między fotelami w całym wagonie dodatkowo oznaczono liniami w żółtym, jaskrawym kolorze.

Drzwi wejściowe do wagonu i te z przedsionka do przedziału są wyposażone w napęd elektryczny, dzięki czemu otwiera się je za pomocą przycisku. Drzwi wyposażone są w elektroniczny wyświetlacz informacji pozwalających podróżnemu upewnić się, czy wsiada do odpowiedniego pociągu, a nawet wagonu (jest tam informacja o kategorii, numerze, relacji i nazwie pociągu, numerze wagonu, trasie przejazdu, godzinie odjazdu).

Wewnątrz wagonu znajdują się po cztery ekrany ciekłokrystaliczne umieszczone pod sufitem na krańcach i na środku wagonu – tak, by zapewnić wszystkim pasażerom możliwość dokładnego obserwowania informacji o pociągu, w tym aktualnej prędkości i najbliższej stacji, a także obrazu z kamery umieszczonej na lokomotywie, czy też reklam lub filmów. Niektóre wagony są przystosowane do przewozu rowerów, nart lub większego bagażu. Umożliwiają to odpowiednio zamocowane haki, stojaki i półki bagażowe\. 

W wagonach są miejsca specjalnie przeznaczone dla osób podróżujących na wózkach inwalidzkich, umożliwiające ich stabilny i bezpieczny przejazd. Także z myślą o łatwym dostępie dla niepełnosprawnych zbudowana jest kabina WC. Ponadto wagony są wyposażone w zdalną instalację sterowania systemem nadawania ogłoszeń, monitoringu oraz blokady drzwi w całym pociągu. Wagony mogą być używane w ruchu międzynarodowym, gdyż nie tylko spełniają wszelkie normy europejskie, ale też są przystosowane do wielonapięciowego systemu zasilania.


    

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA