Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowe inwestycje w Kraków Airport

Transport
22 listopada 2022
W Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport, w obecności mediów, została podpisana umowa na budowę nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Balice Sp. z o.o. W uroczystości wzięli udział m.in minister Andrzej Adamczyk, wojewoda Łukasz Kmita i wicemarszałek Łukasz Smółka.
Ruch pasażerski wraca do poziomu sprzed pandemii. Dlatego wracają też wyzwania związane z rozwojem transportu lotniczego. Dzisiaj podpisujemy umowę na budowę nowego terminala cargo na lotnisku w podkrakowskich Balicach. Zwiększy on możliwości przyjmowania towarów dostarczonych drogą lotniczą o ponad 100%. To bezpośrednio przełoży się na potencjał lotniska, a co za tym idzie także potencjał Krakowa i całej Małopolski
- mówi minister Andrzej Adamczyk.
 
Rozwijamy krakowskie lotnisko, dbając o rozwój Małopolski. W Porcie Lotniczym Kraków – Balice powstanie terminal cargo, do tego zostanie zbudowany budynek stacji transformatorowej z infrastrukturą towarzyszącą. Stacja oprócz funkcji energetycznej, będzie zapleczem socjalnym, biurowym i magazynowym służb energetycznych portu lotniczego. W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą także przesyłki wymagające specjalnych warunków, takie jak artykuły spożywcze lub leki.
 

Modernizacja naszego flagowego lotniska jest jednym z kluczowych działań realizowanych przez samorząd województwa na rzecz ciągłej modernizacji Małopolski. Budowa nowych obiektów lotniskowych jest też potwierdzeniem woli i determinacji rozwoju portu w Balicach, jako lidera w ruchu powietrznym. Dziękuję Panu Ministrowi Infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi za działania na rzecz rozwoju tak kluczowego obiektu dla naszego regionu, jakim jest krakowski port lotniczy. Pragnę także podziękować Panu Prezesowi Radosławowi Włoszkowi za jego trud i wkład we wzorowe funkcjonowanie lotniska, które choćby w roku 2019 obsłużyło ponad 8,5 mln pasażerów

- dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.

Wykonawcą robót budowlanych będzie firma Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie, a koszt to blisko 92 mln zł. Autorem dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: AKE Studio sp. z o.o., sp.k. z siedzibą w Tarnobrzegu oraz APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura” sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Obiekt ma powstać w ciągu 23 miesięcy.

Cieszymy się, że rozpoczynamy budowę  jednej  z najważniejszych inwestycji Planu Generalnego Kraków Airport czyli nowego terminalu cargo. Mamy nadzieję ,że przyniesie to wspaniałe efekty dla wzmocnienia energii gospodarczej Krakowa i  Małopolski i wpłynie na rozwój nowych miejsc pracy w południowej części Polski. Konsekwentnie wzrastający ruch pasażerski na krakowskim lotnisku pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój naszego regionu a jednocześnie otwiera drogę do realizacji kolejnych inwestycji zaplanowanych w Planie Generalnym ;rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększeniem jego przepustowości a także budową nowej drogi startowej - podsumował prezes zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek.

Nowy terminal powstanie przy drodze wojewódzkiej DW 774. Będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 000 m3, oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej.

W tym mniejscu będzie także nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp.

Ponadto przeniesione zostaną funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez służby Państwowe tj. Straż Graniczną oraz Oddział Celny. W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu do terminala cargo, w ramach inwestycji zostanie również przebudowany fragment drogi wojewódzkiej DW774.

Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo w MPL do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego.

Dzisiaj podpisano również umowę na budowę budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonawcą robót w formule „zaprojektuj i wybuduj” będzie także  firma Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie, za kwotę ponad 21,5 mln zł. Stacja ta zapewni odpowiednie funkcje energetyczne, a także socjalno-bytowe, biurowe, magazynowe i garażowe, przewidziane dla służb energetycznych MPL.

Galeria zdjęć