Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Łącznik brzeski zapewni większe bezpieczeństwo i komfort podróżowania

Transport
27 listopada 2020
Droga z widocznym drogowskazem w oddali. Ponad drogą widoczne piękne, błękitne niebo.
fot. GDDKiA w Krakowie
Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę I odcinka DK75 Brzesko - Nowy Sącz, czyli II etapu tak zwanego łącznika brzeskiego. Łączny koszt prac to ponad 98 mln zł. Wykonawcą jest firmą Eurovia Polska.

To inwestycja niezwykle ważna i potrzebna. Łącznik brzeski korzystnie wpłynie na rozładowanie spiętrzeń ruchu w godzinach szczytu w Brzesku. Usprawni mieszkańcom naszego regionu podróż do domu czy do pracy, skróci czas przejazdu i zapewni większe bezpieczeństwo i komfort podróżowania

- powiedział wicemarszałek Łukasz Smółka.

Zakres umowy obejmuje zaprojektowanie i  budowę drogi, łącznic i dodatkowych jezdni, a także budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Powstaną obiekty inżynierskie i system odwodnienia terenu czyli między innymi rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne i retencyjno-infiltracyjne.

Przebudowane zostaną także istniejące drogi i skrzyżowania, urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne oraz urządzenia kolejowe. W niezbędnym zakresie przełożone będzie koryto rzeki Uszwicy. Zaplanowano także zabezpieczenia akustyczne, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, ogrodzenie drogi głównej. Wybudowane zostaną dwa mosty nad rzeką Uszwicą, wiadukt nad ul. Pomianowską w Brzesku oraz dwa przejścia dla zwierząt. 

 II część tak zwanego łącznika brzeskiego z A4, a jednocześnie zachodnia obwodnica miasta, przebiegająca w ciągu DK75, będzie drogą dwujezdniową. Początkowo odcinek ten planowany był jako droga jednojezdniowa, jednak analiza i prognoza ruchu przeprowadzone w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wykazały, że przekrój ten może się okazać niewystarczający. Minister Infrastruktury zatwierdził aneks do Programu Inwestycji dla budowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko - Nowy Sącz, który zakłada, że także pierwszy jej odcinek, czyli II część łącznika brzeskiego, powstanie jako droga dwujezdniowa ruchu przyspieszonego (klasy GP).   

 Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruchu w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na A4 do DK94 i będzie miała długość około 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza.  

Po wybudowaniu II etapu łącznika brzeskiego odsunięty zostanie od miasta ruch tranzytowy, pomiędzy autostradą A4, a wyjazdem w kierunku Nowego Sącza.  

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM