Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Kolejowa „Szczucinka” zamieni się w trasę rowerową

Transport
02 czerwca 2016
Coraz bliżej powstania szlaku rowerowego na trasie nieczynnej od 2006 r. linii kolejowej „Szczucinka”. W Dąbrowie Tarnowskiej odbyło się spotkanie samorządowców dotyczące przekształcenia torowiska i wykorzystania jego potencjału rekreacyjnego. Inwestycja została wyceniona na kwotę 15 mln zł.

37-kilometrowa ścieżka będzie miała charakter ponadregionalny i ma być jedną z najdłuższych tras rowerowych w regionie.

Głównym założeniem projektu jest maksymalne wykorzystanie terenów, po których przebiegała zamknięta linia kolejowa. Szlak m.in. ma odciążyć  - zwłaszcza od  ruchu rowerowego - wąską i niebezpieczną drogę krajową nr 73. Realizacją projektu zajmuje się Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Krakowie.

Opracowana przez samorząd województwa małopolskiego koncepcja budowy pierwszego etapu ścieżek rowerowych zakłada budowę ponad 600 km turystycznych szlaków dla jednośladów. Wprawdzie „Szczucinka” nie została w niej ujęta, jednak jak podkreślił Jacek Krupa podczas spotkania z samorządowcami z Powiśla Dąbrowskiego, inwestycja może powstać dzięki współpracy lokalnych samorządów oraz województwa małopolskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
- Wspólnie możemy zabezpieczyć środki na realizację projektu: 85 % - finansowanie unijne, ok. 1,5 mln zł wkład własny samorządów lokalnych, pozostałe środki dołoży województwo. Warto podkreślić, że realizując budowę ścieżek rowerowych województwo małopolskie nawiązuje do europejskiej koncepcji połączenia sieci tras rowerowych – przekonuje marszałek.

Obecnie - na wniosek gmin, przez które przebiega "Szczucinka" - Zarząd Dróg Wojewódzkich prowadzi działania zmierzające do powstania trasy. Zgodnie z przepisami, do przejęcia gruntów, a wcześniej do zlikwidowania linii kolejowej konieczna jest zgoda gmin na taką likwidację oraz nabycie od PKP terenów po nieczynnej linii kolejowej. Procedura przejmowania gruntów potrwa około roku.

***

Przewozy pasażerskie na linii 115 Tarnów-Szczucin zawieszono w 2000 r., a towarowe w 2006. Niegdyś z połączenia korzystali głównie pracownicy zakładów w Tarnowie, Niedomicach, Dąbrowie Tarnowskiej i w Szczucinie, planowano nawet wydłużenie trasy ze Szczucina do Buska-Zdroju. Jednak po transformacjach, które nastąpiły z początkiem lat 90-tych większość okolicznych zakładów pracy upadła, a ruch na trasie „Szczucinki” znacząco zmalał.

(Biuro Prasowe UMWM, Agenda UMWM w Tarnowie)

Galeria zdjęć