Rozmowy, które odbyły się w Trstenie są kolejnym krokiem przybliżającym nasze kraje do tej długo wyczekiwanej, atrakcyjnej dla turystów inicjatywy. Uruchomienie połączeń autobusowych z całą pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza w sezonach urlopowych. Razem ze stroną słowacką mamy jasno określony cel do którego dążymy – chcemy stworzyć stałą, spójną sieć połączeń transgranicznych pomiędzy Polską i Słowacją
– mówił Grzegorz Lipiec z zarządu województwa po spotkaniu z przedstawicielami Samorządowego Kraju Żylińskiego. - Nie byłoby to jednak możliwe gdyby nie starania Samorządu Województwa Małopolskiego, powiatów tatrzańskiego i nowotarskiego, miasta Zakopane oraz gmin Kościelisko i Czarny Dunajec – kontynuował.
Podczas wizyty w Trstenie poruszono temat słowackiej ustawy o transporcie zbiorowym, w której ma się pojawić zapis o możliwości otwierania i finansowania autobusowych połączeń transgranicznych do krajów sąsiednich, w tym do Polski. Ustawa była punktem wyjścia do omówienia szczegółów dotyczących zaplanowanego na lipiec 2018 pierwszego transgranicznego połącznia autobusowego pomiędzy Polską i Słowacją. Podczas rozmowy strona słowacka zadeklarowała podjęcie niezbędnych działań formalnych w celu uruchomienia połączeń w strefie transgranicznej na linii Zakopane – Sucha Hora, na którą już latem mają wyruszyć pierwsze autobusy.
W trakcie rozmowy omówiono także szerszy kontekst komunikacji transgranicznej, uwzględniając nie tylko komunikację autobusową, ale również rowerową czy rolkarską. Przygotowanie odpowiedniej infrastruktury, związanej z budową odpowiednich tras, chodników czy ścieżek rowerowych, a także powstania wypożyczalni jednośladów sprawi, że ruch turystyczny na pograniczu obu państw zdecydowanie wzrośnie. Ponadto sprawne dotarcie rowerem do przystanku pozwoli zwiększyć frekwencję w autobusach. Co ważne, działania te przyczynią się do ograniczenia ruchu samochodowego, a to pozwoli zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do czystego, górskiego powietrza.
Rozmowa Grzegorza Lipca z przedstawicielami Samorządowego Kraju Żylińskiego i departamentu transportu była okazją do zaplanowania wydarzenia związanego z podpisaniem porozumienia w sprawie polsko-słowackiej linii transgranicznej Zakopane – Sucha Hora. Porozumienie to otworzy drogę do postępowania przetargowego związanego z wyłonieniem przewoźnika, który obsłuży linię. Aktualnie trwa szacowania kosztów obsługi linii, które pokryje: Województwo Małopolskie, powiaty tatrzański i nowotarski, miasto Zakopane oraz gminy Kościelisko i Czarny Dunajec.
W spotkaniu, oprócz przewodniczącej Eriki Jurinovej, wzięli udział wiceprzewodniczący Samorządowego Kraju Żylińskiego Peter Dobeš i Igor Janckilik oraz przedstawiciele departamentu transportu: dyrektor Ivan Mokrý i Vladislav Sedliaček.
Warto dodać, że współpraca Małopolski z Samorządowym Krajem Żylińskim odbywa się w ramach programu Interreg V-A Polska – Słowacja 2014-2020. Na realizację przedsięwzięć przeznaczono prawie 155 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program odpowiada na kluczowe wyzwania polsko-słowackiego pogranicza i wspiera projekty w zakresie ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, rozwoju transportu oraz poprawy jakości edukacji.