W wydarzeniu wzięli udział także posłowie na Sejm RP: Anna Paluch, Ryszard Terlecki, Patryk Wicher, senator Wiktor Durlak, radny województwa Jan Wiesław Duda, Wojciech Piech - pełnomocnik Marszałka Województwa Małopolskiego ds. przedsiębiorczości i rozwoju rynku pracy, samorządowcy i przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Bardzo dziękuję za to, że w tym miejscu jesteśmy. Był 2019 rok, gdy rząd Zjednoczonej Prawicy zadeklarował realizację tej ważnej inwestycji dla ziemi nowosądeckiej. Dziś wszystkie ważne sprawy związane z nią zostały już zrealizowane. Teraz czas na ogłoszenie przetargu, jeszcze przed wakacjami, potem wyłonienie wykonawcy, tak aby na przełomie 2025 i 2026 roku rozpocząć prace, które w 30 miesięcy powinny się zakończyć. Dzisiaj symbolicznie dotrzymujemy słowa. Nowy Sącz jest bardzo zakorkowany i most jest bardzo potrzebny. Dziękuję za dotychczasową pracę parlamentarzystom i samorządowcom, w tym samorządowi Województwa na czele z wicemarszałkiem Witoldem Kozłowskim. Miło mi poinformować, że nasz samorząd skierował 13 mln zł na budowę drogi powiatowej na ręce starosty nowosądeckiego Tadeusza Zaremby. Cieszę się, że jesteście państwo przygotowani, żeby te środki w pełni wykorzystać
– zaznaczył Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.
Ten most wraz z rozjazdami, cały układ komunikacyjny - to będzie węzeł dla ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego. Decyzje w tej sprawie były podejmowane jeszcze w 2018 roku. To jest największa inwestycja w historii Samorządu Województwa Małopolskiego. Większa była tylko ta łącząca autostradę A4 ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie. Jak bardzo będzie potrzebna Nowemu Sączowi i okolicznym gminom, nie trzeba nikogo przekonywać. Podobnie jak pan marszałek Łukasz Smółka nie mam wątpliwości, że pani dyrektor z Zarządu Dróg Wojewódzkich poradzi sobie z przetargiem i wyłonionym wykonawcą, by inwestycja zakończyła się sukcesem
– powiedział Witold Kozłowski, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Inwestycja z jednej strony będzie łączyć się z ul. Węgierską (przebieg DK 87), a po przeciwnej stronie z tzw. Zachodnią Obwodnicą Nowego Sącza (DP 1583K). Jej zadaniem będzie przejąć częściowo ruch samochodowy odbywający się po obecnym przebiegu ul. Węgierskiej, moście Piłsudskiego, jak i moście w Starym Sączu w ciągu DW 969. Realizacja inwestycji pozwoli nie tylko wyeliminować ruch tranzytowy z centrum i poprawić przepustowość istniejących połączeń, ale poprawi też warunki ekologiczne w korytarzu istniejących ul. Węgierskiej i Prażmowskiego w Nowym Sączu.
Zakres inwestycji będzie obejmował budowę:
- drogi klasy G o długości ok. 3,5km, (2x3,50m),
- 4 skrzyżowań o ruchu okrężnym
- dróg zbiorczych służących obsłudze terenów przyległych,
- mostu (wraz z estakadami dojazdowymi) zlokalizowanego w ciągu projektowanej drogi nad rzeką Dunajec (długość całkowita ok. 500 m, w tym długość mostu ok. 160 m),
- wiaduktu pod linią kolejową,
- dwóch mostów nad potokiem Dąbrówka i nad jego dopływem,
- ścieżek rowerowych,
- chodników dla pieszych,
- odwodnienia pasa drogowego (kanalizacja deszczowa, rowy ziemne),
- zbiorników retencyjnych.
Ze względu na budowę nowego połączenia drogowego pomiędzy DK87 i DW 969 niezbędne jest przeprowadzenie: przebudowy z zabezpieczeniem sieci elektroenergetycznej, teleinformatycznej, gazociągowej, kanalizacji ściekowej; odtworzenia istniejących zjazdów na odcinkach przebudowywanych dróg; budowy kanału technologicznego i wykonania infrastruktury towarzyszącej.
Złożony został wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o dofinansowanie zadania w ramach programu „Mosty dla Regionów”.