Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Badania potwierdzają: Małopolanie wolą kolej

Transport
20 października 2017
2 921 osób wzięło udział w najnowszym badaniu Politechniki Krakowskiej dotyczącym systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wyniki dają do myślenia: oszczędność czasu i pieniędzy, aż 1200 samochodów mniej każdego dnia w Krakowie i prawie 2/3 nowych pasażerów, którzy choć wcześniej nie podróżowali koleją, dziś robią to każdego dnia, by dotrzeć do pracy czy na uczelnię.

Wysoki komfort podróży, niskie ceny biletów, duża częstotliwość kursowania pociągów, oraz zintegrowana taryfa biletowa – to tylko niektóre cechy systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, który od trzech lat nieustannie zdobywa uznanie pasażerów. Widać to po wzrastającej liczbie podróżnych, którzy z miesiąca na miesiąc chętniej zostawiają samochody na parkingach, a do pracy i na uczelnie podróżują komfortowymi pociągami województwa małopolskiego. Wyniki te potwierdza także najnowsze badanie Politechniki Krakowskiej, przeprowadzone w lutym i marcu tego roku wśród pasażerów wszystkich linii Szybkiej kolei Aglomeracyjnej.

Pociąg zamiast samochodu i oferty prywatnych przewoźników

Najczęstszym celem podróży korzystających z pociągów jest praca lub szkoła. Na rzecz jazdy pociągiem z dojazdu własnym samochodem zrezygnowało łącznie aż 42,7 proc. ankietowanych pasażerów SKA1. Prawie 29 proc. zamieniła natomiast autobus komunikacji miejskiej na pociąg Kolei Małopolskich. W przypadku SKA2 i SKA3 pasażerowie zrezygnowali głównie z oferty prywatnych przewoźników. Wcześniej tą formą transportu podróżowało kolejno 74,1 proc. oraz 75,6 proc. ankietowanych. Co istotne w kontekście zarówno korków jak i smogu, dzięki uruchomieniu wszystkich działających linii SKA każdej doby do Krakowa wjeżdża o 1200 samochodów mniej.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Głównym powodem dla którego pasażerowie wybierają kolej jest przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. Analiza kosztów poniesionych w podróży SKA do kosztów podróży poniesionych własnym samochodem przynajmniej o połowę niższa. Dla 91,6 proc. ankietowanych oszczędności finansowe wskutek zmiany środka dotychczasowego transportu na rzecz SKA wynoszą co najmniej 25 proc. Jadąc pociągiem pasażerowie zyskują także na czasie. Ponad 75 proc. pasażerów dociera do celu niemal o połowę szybciej (oszczędzają od 45 proc. do 25 proc. czasu podróży).

Samochodem na przystanek lub parking P&R

Badanie pokazało także jak istotną rolę w rozwoju systemu SKA pełni budowa parkingów Park&Ride oraz integracja transportu zbiorowego. Ponad 33,2 proc. pasażerów SKA1 oraz 51,3 proc. pasażerów SKA2 dojeżdża do przystanku początkowego własnym samochodem. Pieszo na pociąg dociera około 40 proc. podróżnych. 65 proc. osób dotarcie do przystanku początkowego zajmuje mniej niż 10 minut. W przypadku 90 proc. czas nie przekracza 20 minut.

***

Badanie „Zmiany zachowań komunikacyjnych pasażerów po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce” zostało przeprowadzone przez Politechnikę Krakowską w lutym i marcu 20017 roku na 2921 osobach podróżujących po wszystkich liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ankietowani odpowiadali na 11 pytań dotyczących m.in. motywacji podróży, źródła i celu podróży, przystanku początkowego i końcowego, czasu dotarcia do przystanku początkowego oraz wykorzystanego środka transportu.

Opracowano na podstawie artykułu: Kulpa T., Kulas S., Popadiak B., Zmiany zachowań komunikacyjnych pasażerów po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce. „Transport Miejski i Regionalny”, 2017 nr 9.

Zobacz również:

Udogodnienia dla pasażerów kolei

Udogodnienia dla pasażerów kolei

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM