Projekt zintegrowany LIFE dla Małopolski podlegał ocenie efektywności kosztowej zarówno na etapie NFOŚiGW w kwietniu 2015 r. jak również w trakcie oceny przez Komisję Europejską. Wszystkie planowane koszty na etapie składanego wniosku wymagały szczegółowych kalkulacji i uzasadnień i zarówno NFOŚiGW jak i Komisja Europejska nie kwestionowała ich zasadności, a NFOŚiGW zasadność wniosku potwierdził udzielając Województwu Małopolskiemu promesy, będącej elementem niezbędnym do aplikowania o dofinansowanie. Komisja Europejska oceniła małopolski projekt jako najlepszy ze wszystkich złożonych.
Projekt „Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” doskonale wpisuje się w ideę projektów zintegrowanych LIFE. Projekt wykorzystuje doświadczenia gmin oraz Województwa Małopolskiego, które od 2008 r. przejęło kompetencje w zakresie opracowywania programów ochrony powietrza. Głównymi barierami skutecznych działań na rzecz poprawy jakości powietrza był zarówno brak właściwych przepisów i instrumentów prawnych na szczeblu krajowym, ale również brak odpowiednio wyszkolonej i przygotowanej kadry pracowników w gminach, którzy mogliby aktywnie koordynować działania na obszarze gminy, pozyskiwać dostępne środki unijne i krajowe na rzecz poprawy jakości powietrza oraz angażować mieszkańców do niezbędnych działań. Brak odpowiedniego przygotowania gmin może być również zagrożeniem dla pełnego wykorzystania środków unijnych przeznaczonych na poprawę jakości powietrza, a w przypadku Małopolski dodatkowe środki na poprawę jakości powietrza dostępne w ramach innych funduszy to aż 800 mln euro.
Jeden z kilku elementów projektu, czyli stworzenie sieci eko-doradców jest inspirowane doświadczeniem Niemiec, gdzie od 2008 r. rząd federalny finansował w niemieckich gminach 80% kosztów zatrudnienia specjalistów na stanowiskach menadżerów ds. ochrony klimatu. Menadżer ten był odpowiedzialny za rozwój i politykę energetyczną oraz koordynację współpracy z partnerami społecznymi i gospodarczymi. W przypadku gmin w Małopolsce kluczowym problemem środowiskowym do rozwiązania w ciągu najbliższych lat jest kwestia poprawy jakości powietrza, a Województwo Małopolskie ma pełną świadomość, jak istotne jest kształtowanie świadomości i poszerzanie wiedzy zarówno urzędników odpowiedzialnych na poziomie gmin za stosowanie odpowiednich instrumentów jak i edukacja mieszkańców w kwestii ochrony powietrza oraz stosowanych rozwiązań prawnych.
Województwo Małopolskie, chcąc prowadzić kompleksową politykę ochrony stanu powietrza, czerpie więc wzorce z najlepszych przykładów krajów Europy, co jest doceniane i stawiane za wzór przez instytucje międzynarodowe.