Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska bardziej eko - podsumowanie działań 2019

Środowisko
18 grudnia 2019
Podczas przedświątecznej konferencji prasowej wicemarszałek Tomasz Urynowicz i wicedyrektor Departamentu Środowiska Filip Szatanik podsumowali działania województwa prowadzone w ramach projektu ekoMałopolska od lipca do grudnia br.

4 lipca 2019 roku uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego został przyjęty projekt ekoMałopolska. Według ekspertów w zakresie ochrony środowiska, w tym organizacji pozarządowych jak Polski Alarm Smogowy, sfera świadomości, informacji oraz edukacji to obszary, na których praca jest szczególnie istotna.

- Jesteśmy świadomi, że  środowiska nie da się ocalić jedną uchwałą ani jedną spektakularną akcją. #ekoMałopolska spina wszystkie działania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i jego jednostek organizacyjnych na rzecz ochrony środowiska i życia w zgodzie z naturą. Pragniemy systematycznie budować świadomość ekologiczną u mieszkańców naszego regionu - mówił wicemarszałek Małopolski Tomasz Urynowicz.

Zadaniem zespołu ds. ekoMałopolski jest prowadzenie zróżnicowanych działań edukacyjnych i promujących ekologiczne zachowania na co dzień.

MAŁOPOLANIE CORAZ WIĘCEJ MÓWIĄ O ŚRODOWISKU – BADANIA PRESS SERVICE

Według badań Press Service dla Województwa Małopolskiego, tematyka ochrony środowiska jest coraz bliższa mieszkańcom regionu, co przekłada się na systematyczny wzrost liczby poświęconych jej informacji w mediach. Od stycznia do końca września 2019:

  • w mediach tradycyjnych i elektronicznych ukazało się ponad 4 700 publikacji o tematyce ekologicznej
  • ich ekwiwalent reklamowy wynosi blisko 97 mln zł
  • Najwięcej uwagi tematyce ekologicznej poświęciły TVP3 Kraków, Polskie Radio Kraków, „Dziennik Polski”, „Gazeta Krakowska” i „Rzeczpospolita”
  • Najczęściej poruszanymi tematami były walka ze smogiem i wymiana pieców
  • Najbardziej medialne akcje ekoMałopolski to „Czyste Tatry” i „Nie zaśmiecaj naszego domu”

Smog i wymiana kopciuchów – to najgorętsze tematy. A co jeszcze?

  • Najczęściej poruszanymi tematami w bieżącym roku była walka ze smogiem i wymiana pieców
  • Dla ponad 40 proc. mieszkańców województwa zanieczyszczenie powietrza stanowi „bardzo ważny osobisty problem”
  • Pomysłem, który wzbudził duże zainteresowanie i liczne komentarze jest wprowadzenie ekointerwencji
  • Inne gorące tematy to problem śmieci i ich segregacji oraz konieczność ograniczenia ruchu samochodowego
    i transport przyjazny środowisku

Mieszkańcy Małopolski wciąż potrzebują informacji jak żyć ekologicznie

Analitycy Press Service podkreślili także, że z jednej  strony dbanie o środowisko na co dzień staje się coraz modniejszym trendem, a z drugiej spora grupa odbiorców potrzebuje najbardziej podstawowych informacji, jak szkodliwy wpływ smogu na zdrowie czy zasady segregacji śmieci. Wciąż istnieje niedosyt jasnych informacji na temat rozwiązań proekologicznych, które można stosować we własnych domach (odnawialne źródła energii, termomodernizacja) oraz systemu wsparcia, jakie można pozyskać dla ich wdrożenia.

NAJWAŻNIEJSZE DZIAŁANIA EKOMAŁOPOLSKI

Pierwszą akcją, podczas której bezpośrednio rozmawialiśmy z mieszkańcami Małopolski o potrzebie zmiany nawyków na takie, które nie szkodzą otoczeniu, były „Czyste Tatry”. Realizowane wspólnie w EkoMeetUp wydarzenie zgromadziło blisko 6 000 wolontariuszy, który zebrali 586 kilogramów śmieci. „Czyste Tatry” zostały nagrodzone w konkursie Związku Firm PR „Złote spinacze”.

Jedną z pierwszych aktywności publicznych ekoMałopolski był panel dyskusyjny „Małopolskie ekoRewolucje. Jak wygrać wojnę o środowisko?” na XXIX Forum Ekonomicznym w Krynicy Zdroju. Debata została potem uznana przez dziennikarzy za jedną z najbardziej rzeczowych rozmów o ochronie środowiska na krynickim Forum. Nastąpiły po niej kolejne spotkania i dyskusje w przestrzeni publicznej, m.in. w ramach akcji #MałopolskaEkoTour, „Obwarzanek – czy tu można oddychać”, „Małopolska bez smogu” i innych.

Aby unaocznić potrzebę ochrony środowiska,  ekoMałopolska rozpoczęła współpracę z Kraków International Green Film Festival. Podczas tegorocznej edycji do przeglądu zgłoszono blisko 700 filmów z całego świata. Z najlepszymi publiczność krakowska mogła zapoznać się podczas plenerowego kina na bulwarach wiślanych, a mieszkańcy Małopolski – w czasie Green Festival Tour ekoMałopolska. Wydarzenie zgromadziło. 10 000 widzów. Jesienią odwiedziliśmy dziesięć małopolskich miast, a pokazom filmów towarzyszyły warsztaty, dyskusje i kwizy. Wzięło w nich udział ponad 3,5 tysiąca osób. W październiku dowiedzieliśmy się, że KGFF został zakwalifikowany do grupy TOP 100 BEST REVIEWED FESTIVALS według FilmFreeway.

ekoMałopolska chętnie angażuje się w wydarzenia z udziałem publiczności. Jednym z najciekawszych były NOWE EKO TRENDY, promujące modę na ekologię. Cały dzień warsztatów upcyclingu, porad stylistów itp. zwieńczyła debata z udziałem Mai Sablewskiej oraz pokaz mody ekologicznej kreatorów związanych z krakowską Szkołą Artystycznego Projektowania Ubioru. Wydarzenie zgromadziło 250 osób, a przekaz o nim dotarł do ponad 112 tysięcy odbiorców. Z kolei w grudniu w kinie Kijów.Centrum przez dwa dni spotykaliśmy się z mieszkańcami Krakowa i Małopolski podczas wydarzenia EKO w Centrum. Były EKOlekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych, gry i zabawy, porady zdrowotne, panele dyskusyjne i oczywiście darmowe seanse filmowe. Skorzystało z nich ponad 600 osób.

Słowo ekologia często jest  szufladkowane jako „wymysł naszych czasów”. Aby przypomnieć, że troska o Ziemię to nic nowego, rozpoczęliśmy współpracę z krakowską prowincją Zakonu Franciszkanów oraz Ruchem Ekologicznym Św. Franciszka z Asyżu – największą chrześcijańską organizacją ekologiczną w Polsce. Razem przypominamy, że według encykliki Papieża Franciszka „Laudato si” niszczenie środowiska jest działaniem przeciwko dziełu Stwórcy, a więc grzechem. Przywołujemy także miłość do przyrody św. Jana Pawła II. Taki przekaz trafił do kilkuset osób wierzących podczas Dnia Św. Franciszka 6 października oraz jubileuszu ogłoszenia patrona ekologów 28 listopada 2019 r.

Liczni mieszkańcy Małopolski to tradycjonaliści, dlatego nie rezygnujemy z tradycyjnych środków przekazu: kampanii na plakatach, ogłoszeń reklamowych w prasie regionalnej. W ramach kampanii „Nie zaśmiecaj naszego domu” w oczy Małopolan patrzyły z 300 plakatów dzikie zwierzęta – mieszkańcy lasów i parków krajobrazowych. Realizowana w dziennikach regionalnych i tygodnikach lokalnych akcja ekoŚwięta przypomina, że Boże Narodzenie powinno być czasem troski także o najbliższe otoczenie i podpowiada, jak się do tego przyczynić.

Prawdziwi mieszkańcy Małopolski, ich rzeczywiste doświadczenia i problemy oraz warte naśladowania praktyki – to założenia filmów informacyjnych i edukacyjnych ekoMałopolski. Składa się na nie m.in. emitowany w TVP3 Kraków cykl „O środowisku bez trucia”: TVP3 Kraków . Od końca listopada działa także TV ekoMałopolska – internetowa telewizja obecna m.in. na kanale YouTube oraz Facebooku TV ekoMałopolska

 „Małopolska bez smogu” i „Przegoń smoga” to tytuły akcji prowadzonych z Polskim Radiem Kraków oraz Grupą RMF. W ramach pierwszej z nich, prowadzonej we współpracy z Krakowskim Alarmem Smogowym, przenośne pyłomierze badały jakość powietrza w dziewięciu podkrakowskich gminach. Odczyty z badania oraz podsumowanie akcji dostępne są na stronie internetowej Radia Kraków.

Z kolei w RMF FM i RMF Maxxx w cyklu rozmów z ekspertami odpowiadaliśmy na najbardziej nurtujące pytania: dlaczego smog szkodzi, kto jest narażony najbardziej, jak się bronić i jak zdobyć dotacje do inwestycji przyjaznych środowisku.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM