Badanie ukierunkowane jest na wsparcie instytucji zajmujących się problematyką osób starszych w diagnozowaniu oraz jeszcze bardziej efektywnym profilowaniu oferty dla seniorów zgodnie z faktycznymi potrzebami. Istotnym elementem jest bowiem to, aby jednostki samorządowe (zarówno na szczeblu wojewódzkim, powiatowym jak i gminnym) realizujące różnorodne działania, projekty i przedsięwzięcia (w tym konkursy ofert) na rzecz seniorów posiadały informacje, jakiego typu inicjatywy:
- najlepiej służą zaspokajaniu potrzeb osób powyżej 60. roku życia,
- do jakich osób powinny być kierowane (w zależności od płci, miejsca zamieszkania, oczekiwań, wykształcenia itd.),
- przyczyniają się do poprawy jakości życia poszczególnych jednostek i wpływają na gospodarkę regionu oraz społeczeństwo,
- powinny być w większym stopniu rozwijane i promowane, a jakie działania charakteryzują się nasyceniem i powinny być ograniczane.
Innym z celów badania jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób epidemia COVID-19 wpłynęła na zmianę w podejmowanych przez seniorów codziennych aktywności.
Kolejnym obszarem objętym projektem jest sprawdzenie świadomości osób starszych na temat zagrożeń bezpieczeństwa konsumenckiego, takich jak np. „oszustwa na wnuczka”.
Jednym z narzędzi wykorzystywanych w nim jest wywiad telefoniczny z Małopolanami powyżej 60. roku życia. Ponadto zostaną zrealizowane wywiady indywidualne z przedstawicielami m.in. Małopolskich Rad Seniorów, Małopolskich Centrów Aktywności Seniorów, Klubów Seniora oraz Uniwersytetów Trzeciego Wieku i innych instytucji działających w obszarze srebrnej gospodarki.
Koordynację badania ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego prowadzą:
Barbara Surmacz, tel. 12 63 03 558 oraz Kinga Krasoń-Pilch, tel. 12 29 90 692, e-mail: .
Zamówienie jest realizowane przez konsorcjum firm Utila Sp. z o.o. oraz EU-Consult Sp. z o.o.