175 tys. widzów oglądało mecze fazy grupowej 28. Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej Mężczyzn w Polsce. Najwięcej - 11 221 fanów - pojawiło się na trybunach Tauron Areny Kraków, przy okazji meczu Polska – Iran. Wcześniejsze spotkania „Biało-czerwonych” wypełniały dziesięciotysięczny Spodek Katowice po brzegi. Zmagania Niemców w stolicy Górnego Śląska przyciągały sześciotysięczną widownię i to w zdecydowanej większości zagraniczną.
Rekord frekwencji w sztokholmskiej Tele2 Arenie
23 050 kibiców z kilkunastu krajów było na finale mistrzostw. Duńczycy po raz pierwszy w historii wygrali mundial trzy razy z rzędu, zapewniając sobie przy okazji awans do przyszłorocznych Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Podczas polsko-szwedzkich mistrzostw godne odnotowania są jeszcze dwie inne liczby. 6555 bramek strzelono w 112 meczach (połowę rozegrano w naszym kraju), co daje średnią 58,52 gola na jedno spotkanie. 75 bramek – pierwszy raz w historii – padło w meczu o brązowy medal.
MVP turnieju został Mathias Gidsel (Dania), który zdobył 60 bramek (sześć w finale, ani jednej z rzutu karnego) na 80 oddanych strzałów, co dało mu imponująco średnią 75%. Najlepszy z Polaków Szymon Sićko uplasował się na 30. miejscu z 31 golami (56%). Najlepszym bramkarzem wybrano Tobiasa Thulina ze Szwecji, broniącego 39 ze 100 oddanych rzutów (39%). Na trzecim miejscu tej klasyfikacji uplasował się Mateusz Kornecki (30/82 – 37%), wspólnie z Torbjornem Bergerudem z Norwegii i Andreasem Wolffem z Niemiec.
Piąte miejsce w mistrzostwach zajęli Niemcy po wygranej nad Norwegią 28:24. Największa niespodzianka turnieju Egipt (sekunda dzieliła ich od wyeliminowania Niemców w meczu 5-8) pokonał Węgrów 36:35 i zakończył rywalizację na wysokiej siódmej pozycji. Wszystkie zespoły z miejsc 3-8 mają miejsce w turniejach kwalifikacyjnych do IO w 2024 roku.
Ekwiwalent reklamowy wyniósł blisko 30 mln zł
Polskie kanały mistrzostw świata wygenerowały kilkanaście milionów zasięgu. Promocja turnieju zjednoczyła całe środowisko piłki ręcznej. Komunikację prowadziły i prowadzą także kanały należące do Związku Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP), PGNiG Superligi, PGNiG Superligi kobiet, klubów, operatorów hal meczowych oraz wojewódzkich związków piłki ręcznej.
Promocja, która rozpoczęła się 11 października 2021 roku, od pierwszego od lat 60. meczu piłki ręcznej 11-osobowej na Stadionie Śląskim, trwała przez kilkanaście miesięcy. W tym czasie pojawiło się ponad 12 tys. publikacji w polskich mediach. Szacowany ekwiwalent reklamowy do 10 stycznia 2023 roku wyniósł blisko 30 mln zł.
Ambasadorami turnieju zostali wybitni sportowcy, głównie związani z piłką ręczną: Iwona Niedźwiedź, Sławomir Szmal, Adam Wiśniewski, Przemysław Krajewski, Arkadiusz Moryto, Artur Siódmiak i Rafał Sonik (sport motorowy). Brali udział w akcjach promocyjnych, turniejach oraz lekcjach pokazowych, odwiedzając szkoły oraz promując sport wśród najmłodszych. Przygotowaniom do mistrzostw świata towarzyszyło 90 turniejów dla dzieci i młodzieży w czterech miastach: 43 w Katowicach, 20 w Krakowie, 13 w Płocku, 14 w Gdańsku.
2,5 mln odsłon na stronie internetowej
Strona internetowa, będąca stacją przesiadkową dla kibiców zainteresowanych kupnem biletów oraz miejscem dystrybucji polskojęzycznych materiałów prasowych, odnotowała ponad 2,5 mln odsłon. Przygotowaniom do mistrzostw towarzyszyło ponad 20 konferencji prasowych oraz 5 test eventów, które przyciągnęły na trybuny kilkadziesiąt tysięcy widzów oraz setki tysięcy przed telewizory przy każdym meczu.
Prezentacja partnerów, maskotki, oficjalnej piosenki oraz ambasadorów - podobnie jak transmitowana do kilkudziesięciu krajów ceremonia losowania - były kluczowymi elementami promocji wydarzenia. Oficjalną piosenką turnieju, przedstawioną także podczas zrealizowanej w technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR - augmented reality) ceremonii otwarcia, wykonała Alicja Szemplińska, zwyciężczyni „The Voice of Poland”.
Ponad 500 dziennikarzy akredytowanych na turnieju
Promocja turnieju obejmowała także setki billboardów i nośników w komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje), tysiące plakatów, płatne kampanie w mediach lokalnych oraz współpracę z portalem WP SportoweFakty czyli sportowym liderem polskiego internetu. Brak szerokiej promocji telewizyjnej był wynikiem zbyt późnej decyzji dotyczącej wyboru nadawcy przez firmę Sportfive, na który ZPRP nie miał wpływu. Doszło do tego dopiero na początku grudnia 2022 roku.
Na turniej akredytowano ponad 500 dziennikarzy. Wydarzeniu towarzyszyła premiera pierwszych odcinków serialu „Monolit”, pokazującego kulisy pracy polskiej drużyny narodowej. Pierwsze cztery odsłony opowieści o piłkarzach ręcznych wyemitowano podczas samego turnieju. Dwa ostatnie będą epilogiem, który ukaże się po jego zakończeniu.
Gospodarzami MŚ 2023 były Katowice, Województwo Śląskie, Kraków, Małopolska, Płock, Mazowsze i Gdańsk (w Polsce) oraz Goteborg, Malmo, Sztokholm, Kristianstad i Jonkoping (w Szwecji). Narodowymi Dostawcami turnieju w naszym kraju były Ministerstwo Sportu i Turystyki, Grupa Wirtualna Polska, Suzuki, Deloitte, Grupa Lux Med oraz Eventim.
Więcej informacji, statystyk i zdjęć można znaleźć na stronie Międzynarodowej Federacji Piłki Ręcznej