Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Zachodnia Małopolska zyskuje dzięki rządowym inwestycjom

Samorząd
12 października 2023
Andrzej Adamczyk, Beata Szydło, Iwona Gibas
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Zakończyła się modernizacja linii kolejowej nr 93 Trzebinia - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice. Trwa budowa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Oświęcim - Bielsko-Biała. O ważnych dla Małopolski Zachodniej inwestycjach mówili 11 października 2023 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz europoseł, b. premier Beata Szydło. Wydarzeniu wzięła również udział Iwona Gibas z zarządu województwa.

Sprawniej i wygodniej w transporcie kolejowym

Rząd dotrzymuje danego słowa. Zmodernizowaliśmy linię kolejową między Trzebinią a Czechowicami-Dziedzicami, w tym stację Oświęcim. Polska pięknieje w każdym regionie, a z polskiego sukcesu mogą korzystać mieszkańcy każdego województwa, każdego powiatu. Takich stacji jak Oświęcim, jest w skali kraju kilkaset. Z determinację dążymy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały linię kolejową nr 93 za niemal 1 mld zł. Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Na odcinku Trzebinia - Oświęcim przebudowano blisko 20 km linii kolejowej wraz z siecią trakcyjną. Zmodernizowano 2 stacje: Chrzanów i Chełmek oraz 2 przystanki: Chrzanów Śródmieście i Gorzów Chrzanowski. W ramach prac przebudowano i wyremontowano 32 obiekty, w tym 22 wiadukty (7 w Chrzanowie), 6 przepustów, 3 mosty i 1 ścianę oporową.

Dzięki tym pracom uzyskano zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów na tej linii kolejowej do 120 km/h i skrócenie czasu podróży między Trzebinią a Oświęcimiem o ok. 11 min.

Inwestycja na odcinku Oświęcim - Czechowice-Dziedzice obejmowała przebudowę 25 km linii wraz z siecią trakcyjną oraz 106 rozjazdów. Zmodernizowano 2 stacje: Oświęcim i Brzeszcze Jawiszowice oraz 4 przystanki: Brzeszcze, Jawiszowice Jaźnik, Dankowice i Kaniów. Przebudowano lub wyremontowano 44 obiekty, w tym 7 wiaduktów, 26 przepustów, 11 mostów. Zmodernizowano ponadto 16 przejazdów kolejowo-drogowych.

Zmodernizowana stacja Oświęcim została udostępniona podróżnym 27 lipca 2023 r. W ramach inwestycji przebudowano 3 perony, na których zamontowano wiaty, ławki oraz tablice informacyjne i oznakowanie. Wybudowano przejście podziemne długości 133 m, które zastąpiło dawną kładkę nad torami.

Droga ekspresowa S1 w realizacji

Budowa drogi S1 między Bielskiem-Białą a Mysłowicami, na pograniczu woj. małopolskiego i śląskiego, jest możliwa dzięki decyzji pani premier Beaty Szydło i rządu z 2017 roku, kiedy rozszerzono zakres finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych. Budujemy spójny układ komunikacyjny kraju. Dzisiaj w Polsce dysponujemy już siecią ponad 5000 km dróg szybkiego ruchu. Docelowo ma to być ok. 9000 km i dzięki takim inwestycjom, jak droga S1, ten cel osiągniemy

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowę około 40 km trasy S1 od Bielska-Białej do Mysłowic podzielono na cztery odcinki, wszystkie są w realizacji. Łączna wartość tych zadań wynosi ponad 2,3 mld zł. Poszczególne inwestycje będą oddawane do ruchu w latach 2024-2025. Obecnie w budowie są także odcinki drogi ekspresowej S1 łączące autostradę A4 z lotniskiem Katowice-Pyrzowice, autostradą A1 oraz obwodnica Węgierskiej Górki.

Te inwestycje pokazują, jak ważna jest współpraca rządu i samorządu. Małopolska nieustannie się rozwija, a korzystają na tym nie tylko mieszkańcy, ale i przedsiębiorcy. Jesteśmy przekonani, że inwestując w poprawę infrastruktury drogowej i kolejowej działamy z myślą o Małopolanach. Działamy dla Małopolski, zmieniamy Polskę!

- dodała Iwona Gibas z zarządu województwa.

Galeria zdjęć