Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Z posiedzenia Zarządu

Samorząd
03 lutego 2005
Zgodnie z decyzją zarządu Województwo Małopolskie zwróci się do Ministra Skarbu Państwa z wnioskiem o przekazanie części działki o powierzchni ok. 250 hektarów, bezpośrednio związanych z funkcjonowaniem na tym terenie lotniska cywilnego w Balicach. W uzasadnieniu uchwały czytamy...

Województwo Małopolskie zgodnie z przyjętym „Programem Wojewódzkim Rozwoju Regionalnego Małopolski na lata 2004-2006” jako jedno z nadrzędnych działań określiło „Dobrze rozwinięty system powiązań komunikacyjnych regionu z otoczeniem”, a głównym celem tego działania jest „Zwiększenie dostępności regionu w ruchu lotniczym”. Jednym z kluczowych elementów decydujących o zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Małopolski jest rozwój sieci połączeń lotniczych oraz inwestycje w infrastrukturę portu lotniczego jak również działania przyczyniające się do rozwoju działalności gospodarczej w strefie około lotniskowej.
Pozyskanie tytułu prawnego przez Województwo Małopolskie w stosunku do nieruchomości wchodzących w skład lotniska wojskowego w Krakowie – Balicach służyłoby unormowaniu obecnej sytuacji formalno-prawnej lotniska, pozwoliłoby podnieść udziały Województwa Małopolskiego w Spółce „Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o.” oraz umożliwiłoby szybki rozwój lotniska w oparciu o założenia do Planu Generalnego Rozwoju Lotniska opracowane przez amerykańską firmę HNTB. Obecnie zasadnicza część lotniska Kraków-Balice o powierzchni ok. 400 ha, w tym droga startowa i drogi kołowania bezpośrednio należące do części lotniczej, zlokalizowana jest na gruntach Skarbu Państwa, będących w trwałym zarządzie Sił Powietrznych RP tj. JW. 1155, w skład której wchodzi m. in. 8 Baza Lotnicza w Krakowie-Balicach. Część gruntów lotniska Kraków-Balice, będących w zarządzie MON otrzymała w trwały zarząd na czas nieoznaczony Małopolska Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie z przeznaczeniem na budowę bazy śmigłowcowej Zespołu Lotnictwa Policyjnego na podstawie Decyzji Starosty Powiatu Krakowskiego w Krakowie nr GN 7012/5/2000/Ba z dnia 18.01.2000r. Niezależnie od powyższego, na podstawie Umowy użyczenia nr 8/2003 z dnia 29 grudnia 2003 r. oraz Protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 29 grudnia 2003r., aktualnie zarząd nad składnikiem mienia Skarbu Państwa – infrastrukturą wojskową: nieruchomością gruntową – część działki nr 537/30 o pow. 141,9 ha oraz sztucznymi nawierzchniami lotniskowymi (drogą startową i drogami kołowania) – sprawuje Agencja Mienia Wojskowego Oddział Terenowy w Krakowie. Podmiot prawa handlowego „Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o., którego udziałowcem jest Województwo Małopolskie (13,75%), administruje jedynie cywilną częścią lotniska, w tym m.in. płytą postojową dla samolotów cywilnych i terminalami (pasażerskim i cargo), zajmującą ok. 24 ha wobec ok. 400 ha w zarządzie strony wojskowej. Taki stan prawny powoduje nie tylko istotne ograniczenia formalno prawne dla podmiotów cywilnych działających na krakowskim lotnisku m. in. w sprawach certyfikacyjnych w zakresie zezwolenia na prowadzenie lotniskowej działalności gospodarczej oraz problemach dotyczących kosztów utrzymania infrastruktury – w szczególności ochrony obiektów i terenów, ale także ogranicza możliwości inwestowania w infrastrukturę lotniska, co hamuje jego rozwój i czyni go mniej konkurencyjnym w stosunku do innych polskich portów lotniczych (w szczególności Katowic – Pyrzowic), które nie borykają się z tego typu problemami.