Jak podkreślił Ryszard Rębilas ze spółki „Przewozy Regionalne”, największą przeszkodą w działaniach na rzecz usprawnienia przejazdów kolejowych jest wysoki koszt dostępu do infrastruktury kolejowej. – Na razie nie możemy rywalizować z przewoźnikami drogowymi szybkością przejazdów, ale możemy rywalizować ceną i dobrymi pojazdami – dodał. „Przewozy Regionalne” spółka z o.o. odnotowała wzrost przychodów w I kwartale 2011 roku o ponad 1,1 mln złotych w stosunku do I kwartału roku 2010. W ocenie spółki jest to wynik działań modernizujących obsługę klientów (m.in.) poprzez utworzenie nowych punktów odprawy podróżnych i udogodnienia cenowe w ramach Zintegrowanego Biletu Miesięcznego oraz Połączenia w Dobrej Cenie.
Radni komisji omówili także perspektywy wykorzystania Pociągu Papieskiego kursującego na trasie Kraków-Wadowice. Zwracając uwagę na potrzebę poprawy wyników ekonomicznych tego projektu, Józef Lassota zaproponował rozszerzenie funkcjonowania Pociągu Papieskiego o inne polskie województwa. W odniesieniu do informacji o słabym stanie technicznym małopolskiej infrastruktury kolejowej przewodniczący komisji Grzegorz Biedroń i radny Jan Hamerski podkreślali, że obecnie kolej jest w gorszym stanie niż za czasów cesarza Franciszka Józefa, co jest rezultatem świadomych zaniedbań polskich władz zarządzających ziemiami zachodniej Galicji.
Dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Irena Cebula przedstawiła komisji postępy budowy planowanej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej łączącej Oświęcim, Trzebinię, Bochnię i Miechów z Krakowem. Szynowy system transportowy na terenie aglomeracji krakowskiej ma wykorzystywać 132 km istniejącej sieci kolejowej. Realizacja tego przedsięwzięcia wymaga (m.in.) zakupu dodatkowego taboru i budowę nowych węzłów transportowych oraz infrastruktury potrzebnej podróżującym. Do 2011 r. z budżetu Województwa Małopolskiego wydano w ramach budowy szybkiej kolei 166 mln złotych na 15 pojazdów szynowych.
(gnyc)