Studium lokalizacyjno-funkcjonalno-ruchowe rozwoju podhalańsko-tatrzańskiego układu komunikacyjnego
W okresie od marca 2008 do marca 2009 firma IVV GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce realizowała na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie opracowanie pt. „Studium lokalizacyjno – funkcjonalno – ruchowe rozwoju podhalańsko tatrzańskiego układu komunikacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem dostępności Miasta Zakopane”. Zakresem opracowania objęto drogi kołowe i kolejowe funkcjonujące na Podhalu oraz lotnisko w Nowym Targu.
W Studium zawarto wnioski ze szczegółowej analizy stanu istniejącego oraz dotychczasowych opracowań projektowych, a także prowadzonych i planowanych działań inwestycyjnych w obszarze. Dla układu połączeń drogowych zaproponowano alternatywnie model rozproszony obsługi komunikacyjnej regionu, wobec realizowanego obecnie modelu centralnego, polegającego na modernizacji jedynie drogi krajowej nr 47 na odcinku Kraków – Zakopane. Model rozproszony zakłada realizację dotychczasowej inwestycji na drodze krajowej nr 47 na odcinku Kraków – Nowy Targ, a dalej sieć rozproszoną bazującą na pozostałych odcinkach dróg krajowych oraz odcinkach dróg wojewódzkich i wybranych powiatowych. W modelu rozproszonym wyróżniono dwa warianty : pętlowy i promienisty. Oba warianty bazują na odpowiednio zmodernizowanych istniejących połączeniach drogowych. Nowe odcinki dróg dotyczą głównie obwodnic : Czarnego Dunajca, Mszany Dolnej i Białki Tatrzańskiej.
Porównanie wariantów w MODELU ROZPROSZONYM
PODOBIEŃSTWA - w obu wariantach :
• niezbędna jest modernizacja w takim samym zakresie : DK 28 (m.in. budowa obwodnicy Mszany Dolnej), DK 47 i DK 49 (m.in. budowa obwodnicy Białki Tatrzańskiej),
• niezbędna jest modernizacja DW 960, DW 961 i DW 969,
• niezbędna jest modernizacja dróg powiatowych : K 1639 Dębno – Niedzica – granica państwa, K 1638 Krośnica – Sromowce Niżne, K 1642 Groń – Trybsz – Niedzica oraz : Dębno – Frydman – Niedzica
RÓŻNICE :
• w wariancie I niezbędna jest modernizacja DW 958 od Czarnego Dunajca do Zakopanego, wraz z budową obwodnicy Czarnego Dunajca oraz DW 957 na odcinku Nowy Targ – Czarny Dunajec,
• w wariancie II niezbędna jest modernizacja DW 957 na odcinku Nowy Targ – Rogoźnik oraz dróg powiatowych : K 1651 Czarny Dunajec – Poronin (odcinki : Cz. Dunajec – Ciche i Ząb - Poronin), K 1654 Ząb – Ratułów – Ciche – Chochołów i K 1655 Rogoźnik – Ciche.
Modernizacja DK 47 w modelu rozproszonym
Na odcinku Nowy Targ – Zakopane niezbędne są następujące inwestycje :
? poszerzenie drogi o jeden pas ruchu, wykorzystywany w miejscowościach do obsługi posesji i relacji skrętnych, a poza miejscowościami , jako pas przeznaczony naprzemiennie do wyprzedzania,
? budowa ciągów pieszych i pieszo-rowerowych w miejscowościach,
? korekta geometrii skrzyżowań, w tym skrzyżowań z linią kolejową,
? budowa nowych mostów w Białym Dunajcu i Poroninie,
? budowa systemu sterowania ruchem kołowym na wlotach poprzecznych do DK 47 i przejazdach kolejowych w dostosowaniu do zwiększonego obciążenia linii kolejowej.
Model promienisty (wariant II) – wykorzystanie sieci połączeń lokalnych po zachodniej stronie DK 47
• Ciąg : Nowy Targ – Rogoźnik – Ciche – Chochołów, mimo wykorzystania odcinków kilku dróg, o różnych parametrach technicznych i skomplikowanego przebiegu przez miejscowość Ciche, stanowi dogodny dojazd do Chochołowa (skrót) z pominięciem Czarnego Dunajca i dalej w kierunku Słowacji.
• Jest to istotny element sieci promienistej i nie może być pominięty w programie modernizacji dróg na Podhalu.
• Wymaga on modernizacji, zwłaszcza poszczególnych skrzyżowań dróg i dodatkowego oznakowania kierunkowego, oraz turystycznego.
Drogi powiatowe : DP 1651 (Czarny Dunajec – Poronin) i DP 1654 (Chochołów – Ząb)
• Obie drogi krzyżują się w miejscowości Ciche, a następnie rozwidlają i ponownie łączą się w miejscowości Ząb, stonowiąc swoistą pętlę : Ciche – Czerwienne – Ząb (DP 1651) – Ząb - Ratułów – Ciche (DP 1654).
• Miejscowości skrajne tej pętli są połączone :
- Ciche z Chochołowem (DP 1654),
- Ząb z Poroninem (DP 1651)
Przy realizacji modelu rozproszonego istotne znaczenie będzie miał proponowany przez autorów opracowania indywidualny system oznakowania drogowskazowego. Ponadto autorzy opracowania sporządzili listę niezbędnych modernizacji układu komunikacyjnego Podhala, mając na uwadze opracowanie w dalszej kolejności programu modernizacji sieci.
Autorzy opracowania poddali także szczegółowej analizie obszar miasta Zakopane. Wnioski wynikające z tej analizy są następujące :
• Dla sprawnej obsługi komunikacyjnej Zakopanego konieczna jest modernizacja dróg wylotowych DK 47 i DW 958, wraz z realizacją planowanego połączenia tych dróg o podwyższonych parametrach technicznych.
• W stosunku do DK 47 i DW 958 Zakopane posiada obecnie dwa alternatywne wloty : od strony zachodniej (ul. Powstańców Śląskich) i wschodniej (Droga Oswalda Balzera). Oba o niskich parametrach technicznych, które w trosce o właściwą obsługę komunikacyjną miasta powinny być bezwzględnie podwyższone. Dotyczy to zwłaszcza skrzyżowań w ciągu obu dróg.
• Dla sprawnego dojazdu, z pominięciem Zakopanego, do terenów turystycznych położonych po wschodniej stronie miasta (Jaszczurówka, Zgorzelisko, Morskie Oko) konieczna jest modernizacja drogi przez Murzasichle, łączącej DW 961 z DP 1648.
• Niezbędna jest budowa obejścia Zakopanego po stronie zachodniej (np. od Białego Dunajca północnymi stokami Gubałówki do DW 958 – włączenie powyżej Kościeliska). Wskazane parametry odpowiadające drodze wojewódzkiej.
Modernizacja sieci połączeń kolejowych w pierwszej fazie sprowadza się do modernizacji linii kolejowej Chabówka – Zakopane. Analiza potrzeb w zakresie transportu kolejowego oraz jego roli w systemie obsługi regionu wskazała na konieczność zwiększenia dostępności tego środka transportu m.in. poprzez lokalizację dodatkowych przystanków i rozbudowę trakcji do lotniska w Nowym Targu. Rola kolei, jako alternatywnego środka transportu ma istotne znaczenie dla zmniejszenia obciążenia DK 47, zwłaszcza w podróżach lokalnych.
Rozwój lotniska w Nowym Targu spowoduje zwiększenie zainteresowania regionem i ma szczególne znaczenie w podróżach międzyregionalnych oraz stanowi element zintegrowanego systemu transportu.
Zintegrowany transport powinien być profesjonalnie zarządzany przez specjalistyczną jednostkę koordynującą przewozy. Lokalnie powinny też funkcjonować zarządy transportu m.in. w Nowym Targu i Zakopanem koordynujące przewozy pasażerskie (regularna komunikacja publiczna).
Konkurs „KAPLICZKA”
Zarząd Województwa Małopolskiego ogłosił konkurs pod nazwą „KAPLICZKA” dla jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa małopolskiego podejmujących prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkowych kapliczkach.
Celem ogłoszenia konkursu jest udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa małopolskiego. Pomoc dotyczyć będzie prac rewaloryzacyjnych przy zabytkowych kapliczkach i będzie służyć zachowaniu wartościowej części dziedzictwa kulturowego Małopolski. Kapliczki, przy których będą wykonywane prace lub roboty budowlane, nie muszą figurować w rejestrze zabytków województwa małopolskiego.
Wnioski o udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, będą oceniane przez Komisję. Zakres prac lub robót budowlanych będących przedmiotem wniosku powinien obejmować kompleksową renowację kapliczki wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Konkurs zostanie rozstrzygnięty w drodze uchwały Zarządu Województwa Małopolskiego. Decyzję o udzieleniu dotacji podejmie Sejmik Województwa Małopolskiego w formie uchwały.
Na dotacje przyznawane w ramach konkursu „KAPLICZKA” samorząd Województwa Małopolskiego przeznaczy w 2009 r. 200 000 zł.
Regulamin konkursu wkrótce na www.malopolskie.pl
(BP)