Podczas posiedzenia przedstawione zostały Założenia strategiczne rozwoju systemu transportowego Małopolski – raport przygotowany na zamówienie Województwa Małopolskiego przez konsorcjum złożone z Uniwersytetu w Nowym Orleanie, włoskiej spółki NET Engineering i poznańskiej spółki LINEAL. Zgodnie z założeniami strategii, do 2030 roku ma nastąpić podniesienie jakości połączeń drogowych pomiędzy Krakowskim Obszarem Metropolitalnym a całym województwem, rozwój szybkich połączeń drogowych pomiędzy Krakowem, Tarnowem, Nowym Sączem i Nowym Targiem, poprawa jakości powiązań komunikacyjnych Małopolski z sąsiadującymi województwami – śląskim, świętokrzyskim i podkarpackim, a także poprawa dostępności drogowej do stref aktywności gospodarczej, centrów logistycznych i obszarów o największym potencjale turystycznym. Założenia strategiczne przewidują także poprawę dostępności drogowej do przejść granicznych oraz rozwój transportu kolejowego i lotniczego.
Cele strategiczne rozwoju transportu drogowego przyjęte w Założeniach strategicznych do wykonania w okresie 2010-2013 obejmują powiązanie Krakowa i Tarnowa szybkim połączeniem drogowym poprzez budowę autostrady A4: Kraków – Tarnów oraz podniesienie jakości połączenia drogowego Krakowa z Nowym Targiem poprzez przebudowę drogi krajowej nr 7 na odcinku Lubień – Rabka do parametrów drogi szybkiego ruchu.
Na lata 2014-2020 Założenia strategiczne rozwoju systemu transportowego Małopolski przewidują dokończenie powiązania Krakowa i Nowego Targu szybkim połączeniem drogowym poprzez:
- budowę połączenia drogowego pomiędzy węzłem w Głogoczowie na drodze krajowej nr 7 a obwodnicą Wieliczki w klasie ekspresowej,
- przebudowę drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi szybkiego ruchu na odcinku Rabka – Chabówka,
- przebudowę drogi krajowej nr 47 do parametrów drogi szybkiego ruchu na odcinku Chabówka – Nowy Targ,
- powiązanie Krakowa, Tarnowa i Nowego Sącza szybkim połączeniem drogowym poprzez przebudowę drogi krajowej 75 do parametrów drogi szybkiego ruchu na odcinku Brzesko – Nowy Sącz,
- powiązanie Nowego Sącza i Nowego Targu szybkim połączeniem drogowym poprzez przebudowę i korektę przebiegu drogi wojewódzkiej nr 969 na odcinku Nowy Targ – Zabrzeż – Nowy Sącz.
Założenia strategiczne rozwoju systemu transportowego Małopolski przewidują ponadto budowę obwodnic Olkusza, Nowego Targu, Tarnowa, Nowego Sącza, Dobczyc i Zakopanego, modernizację ciągów drogowych Zembrzyce – Sucha Beskidzka, Zator – Andrychów, i Limanowa – Młynne.
W ramach proponowanych działań na rzecz rozwoju systemu transportu kolejowego przewiduje się powiązanie Krakowa i Tarnowa szybkim połączeniem kolejowym poprzez modernizację linii E30, powiązanie Krakowa, Tarnowa i Nowego Targu szybkim połączeniem kolejowym poprzez budowę linii kolejowej Podłęże – Tymbark – Nowy Targ, oraz budowę linii kolejowej Tymbark – Nowy Sącz. Strategia obejmuje także zwiększenie dostępności transportowej peryferyjnych obszarów województwa do kluczowych centrów regionalnych poprzez (m.in.) poprawę jakości połączeń kolejowych z Krakowa do Miechowa i z Krakowa do Skawiny, modernizację linii kolejowej Skawina – Zator – Oświęcim, oraz modernizację linii kolejowej Kęty – Wadowice – Skawina. Założenia strategiczne zawierają także plany podniesienia jakości połączeń kolejowych Małopolski z województwami sąsiednimi poprzez modernizację linii Katowice – Kraków, Tarnów – Rzeszów, i Psary – Miechów.
Członkowie komisji zapoznali się także z Planem Rozwoju Sieci Dróg Wojewódzkich w Małopolsce na lata 2007 – 2013, opracowanym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Według informacji ZDW, w 2010 roku stan nawierzchni dróg wojewódzkich w Małopolsce był w 54% dobry, a w 16% dostateczny. Pozostałe drogi nadal mają złą nawierzchnię, pomimo iż nakłady na utrzymanie dróg wojewódzkich w Małopolsce pozostają na poziomie ponad 400 milionów złotych rocznie.
W obradach komisji wzięli udział członek Zarządu Województwa Witold Latusek, prof. Adam K. Prokopowicz - dyrektor projektu "Strategia rozwoju transportu województwa małopolskiego na lata 2010 - 2030" - oraz dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Grzegorz Stech.