Część merytoryczną konferencji poprzedziło wręczenie świadectw potwierdzających uzyskanie tytułu czeladnika w zawodzie „baca”. Dokumenty poświadczające kwalifikacje zawodowe wręczał członek ZWM Stanisław Sorys w towarzystwie dyrektora Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego Bronisława Dutki.
- Gdy mówimy o rozwoju turystyki, agroturystyki, czy o ożywieniu terenów górskich, to podkreślamy, jak ważnym elementem są wypasy kulturowe, które obejmują coraz większym zasięgiem terytorium Karpat. Po ukończeniu kursów i pozytywnym zdaniu egzaminów bacowie otrzymują dziś certyfikaty. Tym faktem potwierdzamy, że wszyscy muszą się doszkalać i zdobywać nową wiedzę – zaznaczył Stanisław Sorys.
Członek ZWM zwracał uwagę na coraz większe znaczenie rozwoju agroturystyki i turystyki dla społeczności wiejskich. Jako punkt odniesienia posłużyły gospodarstwa zwiedzane podczas wyjazdów studyjnych do Austrii, gdzie tego typu działalność ma charakter rodzinny i wielopokoleniowy. Przedsięwzięcia w obszarze turystyki wiejskiej mają szanse na wsparcie ze funduszy europejskich, jednakże chociaż w latach 2014-2020 Małopolska będzie dysponować pulą środków większą o ponad 30% niż w bieżącej perspektywie finansowej, będą to środki „trudne”, wymagające szeroko rozumianej współpracy.
- Nowa perspektywa finansowa będzie w dużej mierze wymagała wspólnego działania administracji publicznej, korporacji gospodarczych, przedsiębiorców i organizacji pozarządowych, jak chociażby lokalnych grup działania, kół gospodyń wiejskich, czy stowarzyszeń np. górali – mówił członek Zarządu Stanisław Sorys. - Dopiero w taki sposób będzie można tworzyć pełną ofertę dla turystów. Jeżeli tylko wspólnie będziemy przygotowywać projekty pod przyszłą perspektywę finansową to będziemy w większym zakresie mieli szansę uzyskać pożądany efekt – podkreślał przedstawiciel samorządu regionalnego.
Podczas konferencji rozważania na temat innowacyjnego podejście do agroturystyki i turystyki wiejskiej w Małopolsce przedstawił dr Leszek Strzembicki z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Wg prelegenta obszarami innowacyjności w agroturystyce i turystyce wiejskiej są: produkt turystyczny, marketing i organizacja.
- Odpowiedni standard i wysoka powtarzalna jakość to jest warunek dobrego produktu turystycznego – mówił dr Leszek Strzembicki. - Produkt za każdym razem musi być tak samo dobry. Dzięki powtarzalnej jakości stworzymy lojalność konsumentów i pozytywny wizerunek. Oferowane produkty muszą cechować się zróżnicowaniem adekwatnym do wymogów i preferencji konkretnych grup docelowych oraz cechować się odpowiednią polityką cenową – dodał.
Zdaniem dra Leszka Strzembickiego, należy dążyć do stworzenia systemu kreowania jakości usług wśród usługodawców, stowarzyszeń i lokalnych grup działania. Pozwoli to na zmianę wizerunku turystyki wiejskiej z „taniej” na „ciekawą”, a innowacyjność turystyki wiejskiej oznacza m.in. konieczność konsekwentnego wdrażania procesu komercjalizacji, kreowania produktów markowych, skutecznego marketingu i działań pro-jakościowych, profesjonalizmu i współdziałania wiejskich usługodawców oraz realizacji partnerstwa pomiędzy sektorem prywatnym i publicznym.
O wpływie dziedzictwa kulturowego na rozwój turystyki wiejskiej mówiła Elżbieta Tomczyk-Miczka z Małopolskiej Organizacji Turystycznej. W trakcie wykładu przedstawicielka MOT zaznaczyła, że idea turystyki wiejskiej oparta jest na wielu elementach, których trzon stanowi społeczność lokalna. Turystyka wiejska determinowana jest walorami danej okolicy, jej dziedzictwa i kultury, wiejskich zajęć i życia na wsi, a turyści wybierający wiejski typ wakacji poszukują wartościowej i autentycznej interakcji ze środowiskiem wiejskim i lokalną społecznością. Dziedzictwo kulturowe w turystyce to m.in. świąteczne tradycje (Konkurs na Palmę Wielkanocną w Lipnicy Murowanej, Misterium Pasyjne w Kalwarii Zebrzydowskiej, Bożonarodzeniowy Konkurs Szopek Krakowskich), tradycyjne wioski (Zalipie – malowana wieś, Chochołów – drewniana zabudowa), południe regionu – ojczyzna polskich górali (niezwykła sztuka, rzemiosło, muzyka) oraz dziedzictwo kulinarne (11 spośród 36 polskich produktów regionalnych zarejestrowanych w Unii Europejskiej pochodzi z Małopolski).
W dalszej części konferencji o społecznych aspektach rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej mówiła dr inż. Małgorzata Bogusz z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, zaś zagadnienia związane z uwarunkowaniami prawnymi przy sprzedaży produktów turystycznych przedstawił dr Jerzy Raciborski z Akademii Wychowania Fizycznego. Nie zabrakło także informacji na temat perspektyw finansowania drobnych gospodarstw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, które przedstawił prof. dr hab. inż. Wiesław Musiał z Uniwersytetu Rolniczego.
Wojewódzką Konferencję Agroturystyczną „Innowacyjność w agroturystyce i turystyce wiejskiej Małopolski” zorganizował Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich we współpracy z Małopolskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Karniowicach.