Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Uwagi do ustawy o finansach publicznych

Samorząd
14 czerwca 2007
Nie ma zgody samorządowców na reformę finansów publicznych w kształcie zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów. Negatywną opinię o projekcie przedstawili już przedstawiciele strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu Samorządu Terytorialnego. Swoje postulaty do nowelizowanej ustawy zgłosił podczas dzisiejszej konferencji marszałek Marek Nawara.

Zgodnie z rozwiązaniami zaproponowanymi przez  Ministerstwo Finansów do ustawy o drogach publicznych wprowadzony ma zostać przepis, w myśl którego zadania polegające na budowie lub przebudowie drogi realizować będą, w zakresie:
1)     dróg krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
2)     wojewódzkich – zarząd województwa,
3)     powiatowych – zarząd powiatu,
4)     gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta),
natomiast utrzymanie, remonty i ochrona dróg krajowych oraz zarządzanie nimi, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych, należeć ma do zadań samorządów województw, jako zadanie z zakresu administracji rządowej.

Marszałek Marek Nawara zaproponował przekazanie całego zadania województwom – nie tylko w kwestii bieżącego utrzymania nawierzchni dróg, ale także ich budowy i przebudowy. Podkreślił, że zobowiązania te powinny iść w parze z odpowiednio oszacowanymi środkami finansowymi, które umożliwiłyby ich realizację. Pozyskane środki finansowe miałyby stanowić dochody własne województw.

Biorąc pod uwagę fakt, iż kwestie przebudowy i budowy dróg krajowych realizowane w ramach programów Unii Europejskiej są obecnie negocjowane z Unią Europejską, postuluje się o przekazanie samorządowi województwa niniejszego zadania od 2010 r.

Ministerstwo Finansów postanowiło zlikwidować m.in. Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych. Należności i opłaty stanowiące dotychczas przychód Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, a związane z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych, miałyby stanowić dochód budżetu państwa. Dotychczasowe zadania funduszu mają być zadaniami marszałka (jako zadania z zakresu administracji rządowej), a ich finansowanie odbywałoby się w formie dotacji celowej z budżetu państwa. Przychody i wydatki Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym stałyby się  - zgodnie z założeniami ministerstwa -  dochodami i wydatkami budżetu państwa.

Marszałek Nawara postuluje pozostawienie w dotychczasowym stanie prawnym w/w funduszy lub alternatywnie włączenie ich przychodów i wydatków do budżetów właściwych jednostek samorządu terytorialnego.

Nowelizowana ustawa likwiduje fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej na szczeblu wojewódzkim, powiatowym i gminnym włączając ich dotychczasowe przychody do budżetów odpowiednich jednostek samorządu. Pozostanie jedynie Narodowy FOŚiGW (jako państwowy fundusz celowy), a dysponentem jego środków będzie minister właściwy ds. środowiska. System finansowania poprzez środki pochodzące z opłat i kar zostanie ograniczony tylko i wyłącznie do udzielania pomocy bezzwrotnej.

Zdaniem marszałka Nawary środki budżetowe wykorzystywane wyłącznie w formie bezzwrotnych dotacji, dopłat czy nagród znacznie zmniejszą możliwości finansowania ochrony środowiska. - W Małopolsce w ciągu 3 lat możliwość ta zmniejszy się pięciokrotnie! – podkreśla wiceprezes WFOŚiGW w Krakowie Wiesław Bury.  Obecnie znaczna część środków funduszy przeznaczana jest na preferencyjne pożyczki (średnio 66-75% środków), które umożliwiają realizację tego typu zadań. Możliwość udzielania pożyczek może mieć również niebagatelne znaczenie dla absorpcji funduszy strukturalnych w sytuacjach, kiedy pojawia się konieczność krótkookresowego finansowania pomostowego.