Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Turystyka sakralna sposobem na promocję Małopolski

Samorząd
14 czerwca 2012
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski we współpracy z Instytutem Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II zorganizowało konferencję pod hasłem „Dziedzictwo Jana Pawła II Wielkiego w projektach promocyjnych i turystycznych Krakowa i Małopolski”. Głównym partnerem wydarzenia był Samorząd Województwa Małopolskiego.

Konferencję prowadził Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego i SGiPM Kazimierz Barczyk, który przypomniał cele jakie w zakresie turystyki religijnej stawia sobie nasz region w najbliższym czasie.
– Chcemy, by Światowe Dni Młodzieży w 2015 r. odbyły się w Krakowie. Apel w tej sprawie przyjęło już Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski, a także Sejmik Województwa Małopolskiego. Jeśli uda się do tego doprowadzić, będzie to ogromna szansa i wyzwanie dla turystyki religijnej w naszym regionie-stwierdził Kazimierz Barczyk.

– Dziś turystyka ma zupełnie inny wymiar niż jeszcze kilka lat temu. Ludzie chcą mieć plan podróży i podstawowe informacje przy sobie w telefonie komórkowym, na tablecie w i-phonie. Musimy wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom - zaznaczył Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Jacek Krupa.

Referaty wprowadzające podczas konferencji wygłosili biskup pomocniczy archidiecezji krakowskiej Damian Muskus i dr Anna Wilkońska z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Zaś w dalszej części konferencji o planach swoich instytucji w zakresie turystyki religijnej mówili m.in. Dyrektor Departamentu Turystyki, Sportu i Promocji UMWM Elżbieta Kantor, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej i radny Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda, prezes Zarządu Kopalni Soli w Wieliczce Kajetan d’Obyrn, a także szefowie ważnych na małopolskiej mapie turystyki religijnej miejsc, ks. Paweł Danek, dyrektor Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II w Wadowicach i ks. Jan Kabzinski, prezes Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się” w Krakowie. Głos zabrała także Agata Szuta, dyrektor Instytutu Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II im. Jana Pawła II, w którym odbywała się konferencja.

Szacuje się, że każdego roku miliard pielgrzymów podejmuje wędrówki do miejsc świętych, 5-7 mln Polaków podróżuje rocznie w celach pielgrzymkowych, a Polskę odwiedza 1,5 mln pielgrzymów zagranicznych.

Nikogo nie trzeba przekonywać jak wielki potencjał dla rozwoju turystyki religijnej posiada Województwo Małopolskie oraz Kraków – miasto i region bł. Jana Pawła II. Nagromadzenie obiektów w randze międzynarodowej takich jak: Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, Katedra Wawelska, Sanktuarium Krzyża Świętego w Mogile, Sanktuarium Pasyjno – Maryjne w Kalwarii Zebrzydowskiej, Wadowice, Centrum św. Maksymiliana Kolbego w Harmężach; czy w randze krajowej i ponadregionalnej: sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej na Krzeptówkach oraz sanktuarium na Wiktorówkach w Zakopanem, sanktuaria w Ludźmierzu, Jamnej, Limanowej i Tuchowie umiejscawia Małopolskę jako szczególne miejsce na mapie każdego pielgrzyma. Sam Kraków to centrum światowe kultu Bożego Miłosierdzia i kultu św. Siostry Faustyny (co roku do krakowskich Łagiewnik przybywa ok. 2 mln turystów, w tym pielgrzymi z ponad 100 krajów). Niebawem w Wadowicach po modernizacji otwarte zostanie Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II z nową, multimedialną ekspozycją. Do tego dochodzą obiekty sakralne wpisane na listę UNESCO: Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej, 4 drewniane kościoły: w Dębnie, Lipnicy Murowanej, Sękowej i Binarowej, trasa pielgrzymkowa w Kopalni Soli w Wieliczce oraz liczne szlaki tematyczne, np. Szlak Architektury Drewnianej.

Województwo Małopolskie jest liderem projektu „Promocja oferty  turystyki religijnej Małopolski na arenie międzynarodowej” realizowanego w partnerstwie z Gminą Miejską Kraków i współfinansowanego ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Jego celem jest wykreowanie wizerunku Krakowa i Małopolski jako europejskiego centrum religijnego oraz promocja oferty turystyki religijnej Małopolski na rynkach europejskich. W ramach tego projektu m.in. zrealizowany ma zostać filmu promocyjny o Krakowie i Małopolsce jako miejscu turystyki religijnej, powstać mają wydawnictwa promocyjne skierowane do organizatorów i uczestników turystyki religijnej,  materiały  informacyjno – promocyjne oraz strony internetowe promujące ofertę turystyki religijnej Krakowa i Małopolski.

Zorganizowane mają zostać również prezentacje oferty turystyki religijnej Krakowa i Małopolski na rynkach włoskim i hiszpańskim (spotkania branżowe typu workshop w Mediolanie i Madrycie), a także międzynarodowa konferencja w Krakowie poświęcona turystyce religijnej, czy zorganizowanie akcji promocyjnej Krakowa i Małopolski w najważniejszych centrach religijnych Europy, z wykorzystaniem Mobilnego Muzeum Jana Pawła II.

Galeria zdjęć