Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Turysta czuje się u nas coraz lepiej

Samorząd
08 stycznia 2014
W 2013 roku Małopolskę odwiedziło 12,6 mln osób (w tym 9,9 mln stanowili odwiedzający krajowi, a 2,7 mln to odwiedzający z zagranicy). Liczba odwiedzających region wzrosła więc w stosunku do roku 2012 o 4,2%. To dobra wiadomość  – trend wzrostowy utrzymuje się już od 2009 roku. 

Charakterystyka osób odwiedzających Małopolskę

Odwiedzający krajowi przyjeżdżają do Małopolski najczęściej z województwa śląskiego (21,4%), mazowieckiego (13,9%), małopolskiego (11,9%) oraz podkarpackiego (9,1%). Odnotowano wzrost liczby odwiedzających z województw mazowieckiego oraz podkarpackiego, przy równoczesnym spadku liczby odwiedzin z województwa śląskiego i małopolskiego. Przyczyną zmniejszającej się reprezentacji mieszkańców województwa małopolskiego wśród odwiedzających krajowych może być rozwój tanich linii lotniczych. Dzięki bliskości lotniska w Balicach mieszkańcy regionu mogą odbywać szybkie i stosunkowo tanie podróże do wielu lokalizacji, które są atrakcyjną konkurencją dla znanych już obiektów turystycznych w regionie.

Wśród odwiedzających zagranicznych utrzymuje się dominacja rezydentów Wielkiej Brytanii (28,8%) oraz Niemiec (16,4%). Licznie reprezentowani są także odwiedzający z Rosji, Włoch i Stanów Zjednoczonych. Maleje odsetek rezydentów Francji.

Cel wizyty w Małopolsce

Jako najważniejsze cele przyjazdu do Małopolski odwiedzający krajowi i zagraniczni wskazują wypoczynek oraz zwiedzanie zabytków. Wśród odwiedzających krajowych rośnie popularność turystyki aktywnej (głównie narciarstwa i wędrówek pieszych), natomiast wśród odwiedzających zagranicznych przybywa osób zainteresowanych rozrywką (puby, kluby, restauracje) oraz zakupami.

W związku z beatyfikacją Jana Pawła II, w roku 2012 wzrosła popularność celu religijnego, natomiast w roku 2013 nastąpił powrót do stanu sprzed beatyfikacji. Ze względu na planowaną kanonizację Jana Pawła II oraz Światowe Dni Młodzieży w 2016 roku, spodziewany jest ponowny wzrost liczby odwiedzających Małopolskę w celach religijnych.

Najatrakcyjniejsze w Małopolsce miejsca – zdaniem wszystkich kategorii odwiedzających - to Kraków, Zakopane i Kopalnia Soli w Wieliczce, a w następnej kolejności: góry, Wadowice i Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

Wydatki odwiedzających Małopolskę
Odwiedzający krajowi podczas swojego pobytu w Małopolsce wydali średnio 640 złotych na osobę, a odwiedzający zagraniczni – 1380 złotych na osobę. Oznacza to, iż w roku 2013 poziom wydatków odwiedzających region kształtuje się na poziomie 10,5 miliarda złotych, co jest kwotą porównywalną do roku 2012.

Ocena pobytu w Małopolsce

Warto podkreślić, że około 90% przyjeżdżających ocenia Małopolskę na wysokim poziomie, a takie wydarzenia jak kanonizacja Jana Pawła II i zapowiadane Światowe Dni Młodzieży, nie tylko wykreują chwilowy ruch turystyczny, ale także będą promować nasz region na szerszą skalę –  podkreślał Jacek Krupa, członek zarządu województwa małopolskiego. – Kandydatura do Zimowych Igrzysk Olimpijskich będzie kolejną okazją do  rozwoju turystycznego na naszym terenie.

Osoby odwiedzające Małopolskę wysoko oceniają swój pobyt w regionie – 56% z nich deklaruje bardzo wysoki, a 39% – wysoki poziom zadowolenia. Także poszczególne elementy oferty turystycznej oceniane są korzystnie, średnio na 4,1 – 4,3 pkt. w pięciopunktowej skali ocen.

Za najważniejsze atuty Małopolski, jako regionu turystycznego, odwiedzający uważają bogactwo przyrodnicze (piękne krajobrazy, czyste powietrze), dużą liczbę i unikatowy charakter zabytków oraz zróżnicowaną ofertę atrakcji. Wysoko oceniana jest również atmosfera: życzliwość i gościnność ludzi. Słabe strony sprowadzane są w większości do słabej infrastruktury drogowej (mała przepustowość dróg, słabe skomunikowanie wewnątrz regionu i z innymi regionami oraz zły stan dróg).

Informacje uzupełniające

Województwo małopolskie prowadzi stały monitoring ruchu turystycznego od 2003 roku. Celem prowadzonych badań jest oszacowanie wielkości ruchu turystycznego oraz charakterystyka krajowych i zagranicznych uczestników tego ruchu.

Badania w I i III kwartale 2013 roku prowadzone były w głównych atrakcjach turystycznych regionu z wykorzystaniem wywiadów kwestionariuszowych na próbie 6006 odwiedzających. Badania zrealizowała firma EU-Consult Sp. z o.o.

Badanie ruchu turystycznego w Województwie Małopolskim w 2013 roku - raport końcowy

Badanie ruchu turystycznego w Województwie Małopolskim w 2013 roku - raport skrócony

Badanie ruchu turystycznego w Województwie Małopolskim w 2013 roku - prezentacja

Galeria zdjęć