W kwietniu bieżącego roku Parlament uchwalił ustawę o usamorządowieniu przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. W świetle jej postanowień samorządy miałyby od 1 grudnia tego roku przejąć udziały w PKP Przewozy Regionalne, w proporcji określonej przez Radę Ministrów. Konwent Marszałków wstępnie pozytywnie zaopiniował projekt ustawy uznając jednak, że musi dojść do jak najszybszego uszczegółowienia w procesie przekształcenia pod względem finansowym, majątkowym, pracowniczym, modernizacji taboru. Powołano więc specjalne podzespoły, których prace koncentrują się wokół tych aspektów. Podzespół finansowy ma postulować m.in. o to, żeby spółka po usamorządowieniu nie dziedziczyła długów. Podzespół majątkowo-taborowy, któremu przewodniczy Wicemarszałek Roman Ciepiela ma określić i zweryfikować zakres potrzebnej modernizacji i koszty zakupu taboru.
Samorządowcy wyliczyli, że na modernizację pociągów potrzeba do 2015 roku ok. 10 mld zł. Same koleje regionalne uważają, że wystarczy ok. 2 mln zł. W związku z tym 3.09.2008 r. w siedzibie PKP Przewozy Regionalne ma się odbyć kolejne spotkanie tego podzespołu, by ustalić ostateczną wersję porozumienia. Rozbieżności co do pieniędzy mogą się brać zdaniem Wicemarszałka z niedoceniania roli oraz potrzeb kolei regionalnych. W tej chwili najważniejszą kwestią, jak ocenia Wicemarszałek, jest określenie w dalszych rozmowach z Rządem obiektywnych potrzeb oraz źródeł finansowania tego ogromnie ważnego procesu. Ostateczna decyzja Konwentu Marszałków zapadnie 26 września 2008 roku w Mielnie.