Egzemplarz, tworzony przez muzealny zespół konserwatorski, będzie częścią powstającej nowej wystawy stałej pod tytułem Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne. Otwarcie zaplanowano 24 sierpnia w ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.
Replika RWD-8 jest efektownym i wiernym odwzorowaniem legendarnego polskiego samolotu z lat 30. XX wieku. Pomimo braku pełnej dokumentacji technicznej, dzięki zachowanym fotografiom, relacjom i niezwykłym umiejętnościom specjalistów MLP, udało się osiągnąć wyjątkowy poziom historycznej precyzji. Replika została wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, a kluczowe elementy, takie jak osłona silnika, zostały wiernie odtworzone na podstawie wypożyczonego pierwowzoru z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Muzeum Wojska Polskiego. W ciągu ostatnich miesięcy od początku 2025 roku udało się:
- opłótnić skrzydła
- zamontować stateczniki oraz stery kierunku i wysokości
- odtworzyć i zamontować okapotowanie silnika
Do końca budowy zostało:
- wykonanie repliki śmigła
- ocelonowanie i pomalowanie skrzydeł
- pomalowanie kadłuba
- montaż na ekspozycji
Ikona złotego wieku polskiego lotnictwa
RWD-8 to nie tylko symbol polskiej myśli technicznej i inżynierskiego kunsztu, ale także świadek dynamicznego rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego w II Rzeczypospolitej. Był najliczniej produkowanym przedwojennym samolotem szkoleniowym. Służył zarówno w wojsku, jak i w aeroklubach, a jego zalety lotne uczyniły go maszyną niezwykle cenioną przez pilotów. To właśnie na RWD-8 szkolili się przyszli bohaterowie przestworzy, a w czasie kampanii wrześniowej samoloty tego typu pełniły funkcje łącznikowe i rozpoznawcze.
Ten klasyczny górnopłat typu „parasol” został zaprojektowany przez zespół inżynierów RWD (Rogalski–Wigura–Drzewiecki) jako odpowiedź na zapotrzebowanie Wojska Polskiego, na samolot szkolny nowej generacji. Po serii prób RWD-8 wygrał konkurs i stał się podstawowym samolotem szkoleniowym dla polskich sił zbrojnych.
RWD-8 produkowano w dwóch głównych odmianach:
- RWD-8 DWL – wersja cywilna, produkowana w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (tę wersję reprezentuje budowana przez MLP replika)
- RWD-8 PWS – wojskowa wersja seryjna, produkowana w Podlaskiej Wytwórni Samolotów.
Warianty te różniły się m.in. konstrukcją kabin, podwoziem i szczegółami wyposażenia. Samolot przystosowywano również do:
- lotów nocnych (z reflektorem i oświetleniem pokładowym),
- szkoleń spadochronowych (z deską do skoków przy prawym boku kadłuba),
- holowania szybowców (z odpowiednim zaczepem),
- lotów bez widoczności (z zakrywaną kabiną ucznia).
Trafił nawet na Bliski Wschód
W łącznej liczbie ponad 600 egzemplarzy (produkcja DWL i PWS), RWD-8 służył nie tylko w Polsce, ale trafił także do kilku państw europejskich i na Bliski Wschód. W kampanii wrześniowej 1939 roku wykorzystywano go jako lekki samolot łącznikowy i obserwacyjny, zdolny do operowania z prowizorycznych lądowisk.
Niestety żaden oryginalny egzemplarz nie przetrwał wojny, dlatego replika stanowi próbę przywrócenia pamięci o tej wybitnej konstrukcji – symbolu polskiego lotnictwa II Rzeczypospolitej.
Otwarcie wystawy Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne w nowo wybudowanym Hangarze nr 5 będzie znakomitą okazją, by poznać bliżej dzieje polskiego lotnictwa cywilnego – zarówno przez pryzmat maszyn, jak i ludzi, którzy je tworzyli i użytkowali.