Program "Ikonka" polega na uruchomieniu punktów powszechnego dostępu do Internetu w bibliotekach publicznych lub innych placówkach publicznych wszystkich gmin województwa, dzięki czemu mieszkańcy nawet najmniejszych miejscowości będą mieli możliwość bezpłatnego skorzystania z Internetu. Małopolska jest jednym z pierwszych województw objętych programem. Dotychczas swój udział w programie potwierdziło sto małopolskich gmin. Czas na złożenie wniosków upływa pod koniec tego tygodnia. Dzisiaj, podczas spotkania w Collegium Ignatianum przedstawiciele gmin mieli możliwość zadawania pytań o szczegóły związane z programem. Wszystko wskazuje na to, że komputery przekazane przez ministerstwo dotrą do gmin do końca marca. Tyle bowiem czasu potrzeba na zakończenie procedury przetargowej.
Ministerstwo w ramach "Ikonki" zapewni publicznym punktom dostęp do internetu, sprzęt komputerowy – średnio 3 komputery dla gminy, oprogramowanie i podstawowe szkolenia. Zakłada się, że zainstalowane routery zapewnią bezprzewodowe korzystanie z internetu w promieniu co najmniej stu metrów. Samorząd ze swojej strony, aby skorzystać z programu powinien zapewnić odpowiedni lokal – najlepiej bibliotekę, wytypować odpowiednią i kompetentną osobę, która zostanie przeszkolona oraz pokryć koszty podłączenia i korzystania z internetu, przy czym wybór dostawcy usługi pozostaje w gestii gminy. Najbardziej korzystne byłoby, gdyby gminy podjęły wspólne negocjacje dotyczące łączności internetowej.
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, informacje o ogólnych założeniach programu oraz o kolejnych otwarciach "Ikonki" dostępne są na stronie www.informatyzacja.gov.pl w dziale Projekty.