Dyskusja toczy się wokół promocji i sprzedaży tych produktów oraz ich roli w rozwoju gospodarczym regionów. O swoich doświadczeniach na rynku, problemach i potrzebach wsparcia opowiadają lokalni producenci.
Wicemarszałek Małopolski Wojciech Kozak mówił o roli samorządu województwa w promocji żywności wysokogatunkowej. Podkreślał, że województwo małopolskie już od wielu lat aktywnie włącza się w rozpowszechnianie produktów tradycyjnych i regionalnych, poprzez własne inicjatywy i wspieranie innych, lokalnych wydarzeń. Najbardziej rozpoznawalny jest Małopolski Festiwal Smaku – organizowany od 9 lat w formie targów produktów żywnościowych. Dodatkowo, przy okazji świąt, organizowane są Wielkanocny i Bożonarodzeniowy Smak. Rolę promocyjną i informacyjną pełni kampania „Zasmakuj w Małopolsce”, dzięki której mieszkańcy regionu mogą dowiedzieć się więcej o produktach regionalnych. Stoiska z produktami z Małopolski biorą udział targach i wystawach w Polsce i za granicą, m.in. w Berlinie, Norymberdze, Turynie, Poznaniu, Krakowie, Warszawie i Łodzi. Województwo wspiera finansowo projekty związane z promocją produktów regionalnych i tradycyjnych, m.in. w ramach konkursu "Nasz region, nasza szansa" czy programu Leader.
Podczas konferencji wystartował projekt "Przy małopolskim stole", w ramach którego będą promowane małopolskie produkty lokalne jako jeden z elementów wpływających na rozpoznawalność regionu i umożliwiających odróżnienie Małopolski od innych regionów. Swoje doświadczenia przeniosą na polski grunt partnerzy z Austrii. Jednym z efektów współpracy ma być wielojęzyczny interaktywny portal interentowy. Projekt będzie realizować współnie udział pięciu partnerów z Małopolski oraz dwóch zagranicznych: Stowarzyszenie Collegium Iuvenum, Stowarzyszenie Na Śliwkowym Szlaku, Stowarzyszenie Dolina Karpia, Podhalańska Lokalna Grupą Działania, Stowarzyszenie Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego, Verein Genuss Region Österreich, Miestna Akčná Skupina Horny Liptov.