Celem stowarzyszenia będzie m.in. kreowanie i promocja strefy rozwojowej korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w kraju i za granicą; zapewnienie międzyregionalnej spójności planowania strategicznego i przestrzennego w strefie korytarza w Polsce; inicjowanie przedsięwzięć służących rozwojowi gospodarczemu strefy korytarza, zwłaszcza w jego punktach węzłowych (inicjowanie powstawania centrów logistycznych, terminali intermodalnych, specjalnych stref ekonomicznych itp.); monitoring realizowanych i planowanych inwestycji infrastruktury transportowej finansowanych ze źródeł publicznych i prywatnych; inicjowanie działań na rzecz zwiększenia rangi transportu intermodalnego w strefie oddziaływania korytarza (wykorzystanie drogi wodnej rzeki Wisły, przewozów kolejowych, technologii intermodalnych, przestrzegania standardów środowiskowych); a także współpraca z ośrodkami zagranicznymi ze Skandynawii, państw Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej (basenu Morza Adriatyckiego i Morza Czarnego) na rzecz aktywizacji korytarza i wzmocnienia potencjału ekonomicznego i pozycji politycznej w Europie.
23 czerwca 2010 w Gdyni podpisano porozumienie pomiędzy marszałkami siedmiu polskich regionów ulokowanych wzdłuż przebiegu korytarza. Powołano wówczas grupę roboczą złożoną z przedstawicieli województw. W toku współpracy pojawiła się jednak konieczność zacieśniania współdziałania oraz nadania mu bardziej konkretnych i formalnych ram. Koncepcja stowarzyszenia wychodzi naprzeciw konieczności lepszej reprezentacji interesów samorządów wojewódzkich, których lokalizacja znajduje się w strefie wpływów korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w Polsce.
Zgodnie z polityką Unii Europejskiej to regiony powinny stawać się głównymi kreatorami życia gospodarczego. Niedawne stanowisko europejskiego Komitetu Regionów na temat nowych zasad polityki transportowej w Europie sformułowanych w dokumencie „Connecting Europe Facilities” rekomenduje wzrost wpływu regionalnych i lokalnych szczebli władzy w odniesieniu do europejskich korytarzy transportowych – poprzez ich udział w tzw. „platformach ds. korytarzy”. Formuła stowarzyszenia umożliwi więc reprezentację interesów regionów na forum krajowym i międzynarodowym oraz uczestnictwo województw w projektach UE jako jeden podmiot.