Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Polacy i Słowacy chcą działać razem

Samorząd
01 lutego 2014
Transgraniczne inwestycje drogowe – to najważniejszy temat, o jakim dyskutowano w czasie roboczego spotkania przedstawicieli Samorządowego Kraju Preszowskiego (SKP) i polskich samorządowców w Nowym Sączu. Obowiązki gospodarzy debaty pełnili wicemarszałek Roman Ciepiela i członek Zarządu Stanisław Sorys.

Razem można więcej
To szansa zarówno dla Polski, jak i Słowacji. W Nowy Sączu dyskutowano na temat projektów, które mogłyby zostać zrealizowane w przygotowywanym „Programie Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2014 – 2020” (w ramach celu tematycznego „Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych”).

Analizując dotychczasowe doświadczenia w kolejnej perspektywie finansowej będziemy się starali w większym zakresie realizować projekty współpracy transgranicznej – mówił Stanisław Sorys, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego, który przedstawił założenia Programu Współpracy Transgranicznej.

Sorys odniósł się także do zaszłości historycznych, które mają dalej wpływ na obecną sytuację.

W podzielonej po II wojnie światowej Europie stare szlaki komunikacyjne i społeczne zostały zniszczone w sposób zupełny. Dzisiejsze środki na współpracę transgraniczną mają zmieniać tą rzeczywistość. Mówimy tutaj o odbudowie starych szlaków drogowych, tych istniejących jeszcze przed II wojną światową i o budowaniu komunikacji pomiędzy organizacjami pozarządowymi, społecznymi, czy społecznościami zamieszkującymi po obu stronach granic. Jak pokazały doświadczenia, tych środków finansowych nie ma aż tak wiele, żeby można było być rozrzutnym. Dlatego tą przyszłą perspektywę finansową musimy przygotować tak, aby w sposób bardzo racjonalny je wykorzystać – zaznaczył przedstawiciel władz wojewódzkich, dodając, że prawdopodobnie na program zostanie przeznaczona kwota porównywalna do perspektywy 2007 – 2013, czyli ok. 150 mln euro.

W całej dyskusji oprócz członków Zarządu Województwa Małopolskiego uczestniczyli także partnerzy Małopolski z Samorządowego Kraju Preszowskiego: zastępca Dyrektora Urzędu SKP Stefan Matejcik, przewodniczący Komisji Transportu Rady SKP Peter Sokol, przedstawiciel Kancelarii Przewodniczącego SKP Juraj Latta oraz dyrektor Zarządu Dróg SKP Vladimir Kozak. Stronę polską reprezentowali m.in. starostowie: gorlicki – Mirosław Wędrychowicz, nowosądecki – Jan Golonka, wicestarosta limanowski Franciszek Dziedzina, członek Zarządu Powiatu Nowotarskiego Bogusław Waksmundzki, pełniąca obowiązki dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Marta Maj oraz zastępca dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Joanna Urbanowicz.

Prace już trwają
Wspólna polsko–słowacka grupa robocza pracuje nad dokumentami programowymi. Na przełomie marca i kwietnia tego roku planowane jest przeprowadzenie konsultacji społecznych programu, który w I połowie 2014 r. zostanie przesłany do Komisji Europejskiej. Pierwszy nabór będzie miał miejsce na przełomie 2014/2015 roku.

Zarząd WM ogłosił już otwarty nabór na propozycje wspólnych polsko–słowackich projektów transgranicznych, realizowanych przez podmioty w Województwie Małopolskim w partnerstwie z podmiotem z Kraju Preszowskiego lub Żylińskiego (oraz powiatu Spišská Nová Ves), którego celem było zebranie propozycji projektów, które mogą być wdrażane w przyszłym Programie, a także zdefiniowanie potencjalnych projektów flagowych. W terminie od 10 grudnia 2013 r. do 20 stycznia 2014 r. wpłynęło 137 propozycji projektów, w tym: 84 dotyczące dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i turystyki, 41 dotyczących edukacji, kształcenia i szkoleń oraz 12 dotyczących infrastruktury drogowej, komunikacyjnej i transportu publicznego.


„Wąskie gardła” do likwidacji
Propozycje projektów regionalnych z zakresu infrastruktury drogowej w Małopolsce omówił Roman Ciepiela, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.

W zakresie infrastruktury drogowej zdefiniowaliśmy kilka „wąskich gardeł”, które nie pozwalają dobrze rozwinąć się polsko-słowackiej współpracy gospodarczej, społecznej, czy kulturalnej – zaznaczył wicemarszałek Roman Ciepiela. – Dzisiaj mówimy o aspekcie współpracy transgranicznej, ale ta uwaga przyświeca również dyskusji o zasadniczych projektach infrastrukturalnych dotyczących dróg o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Powinniśmy pracować nad indykatywną listą projektów drogowych, które wspólnie uzgodnimy i zobowiążemy się do realizacji. Od 10 grudnia ubiegłego roku do 20 stycznia prowadziliśmy nabór wniosków do programu. Spośród przedsięwzięć z zakresu infrastruktury drogowej wybraliśmy pięć propozycji, ponieważ najlepiej wpisują się z w założenia programu poprawy połączeń drogowych po oby stronach granicy polsko-słowackiej – informował przedstawiciel samorządu województwa.

Wśród przedsięwzięć proponowanych przez władze Małopolski znalazły się: modernizacja infrastruktury drogowej, prowadzącej do przejścia granicznego Becherov – Konieczna, budowa drogi Krynica Zdrój – Wysowa Zdrój – Bardejov w tym Wysowa – Blechnarka – Stebnícka Huta, budowa nowego mostu i modernizacja infrastruktury drogowej w rejonie przejścia Łysa Polana, modernizacja drogi wzdłuż rzeki Poprad oraz połączenie drogowe Malý Lipník – Milik oraz modernizacja drogi powiatowej w rejonie przejścia Leluchów – Čirč.

Do małopolskich propozycji odniósł się dyrektor Zarządu Dróg Samorządowego Kraju Preszowskiego Vladimir Kozak, który za najbardziej realną i najszybszą do realizacji uznał drogę Gorlice – Bardejov. W pozostałych przypadkach niezbędne są ustalenia dodatkowe: np. ustaleń międzyrządowych będzie wymagać budowa nowego mostu na Łysej Polanie. Dyrektor Vladimir Kozak wskazał również na potrzebę ujednolicenia kategorii dróg, co pozwoli na wyrównanie

Galeria zdjęć