Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Oświadczenie MZMiUW

Samorząd
24 maja 2005
W nawiązaniu do artykułów prasowych opublikowanych w dniu 24.05. br. odnośnie wykonywanych robót po powodziach w ostatnich latach, Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie informuje, że szkody powodziowe w 1997 i 2001 na ciekach i urządzeniach melioracji wodnych zostały oszacowane następująco...

powódź 2001 - kwota - 245 mln zł

powódź 1997 - kwota - 275 mln zł

Natomiast otrzymane środki na likwidację tych szkód wynosiły około 50% faktycznych potrzeb i pochodziły z różnych źródeł finansowania w tym ze wspomnianego w artykule Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Nie możemy się zgodzić ze stanowiskiem autorów pism jakoby roboty związane z likwidacją szkód oraz wydatkowane środki finansowe zostały źle zrealizowane. Prace były wykonywane w miejscach najbardziej zniszczonych podczas powodzi tj. w miejscach w których występowały zagrożenia katastrofą budowlaną, brakiem dojazdów do zabudowań i użytków rolnych oraz w miejscach gdzie została zniszczona infrastruktura techniczna jak drogi, woda, gaz, kanalizacja itp.

Dodatkowo chcemy podkreślić, że z uwagi na ograniczone środki finansowe likwidacje istniejących szkód powodziowych na bieżąco konsultowano co do ich lokalizacji i rozwiązań technicznych z samorządami.

Nie możemy się również zgodzić, że jakoby służby nasze omijały prawo przy wykonywaniu tego typu robót, gdyż postępowaliśmy w tym zakresie zgodnie między innymi z przepisami ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 roku ( Dz. U. Nr 84, poz. 206 ) o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.

Ponadto jak już kilkakrotnie podkreślaliśmy lokalizacja siedlisk ludzkich i infrastruktura techniczna jest usytuowana przy ciekach i urządzeniach wodnych - często przy górnych krawędziach skarp. W związku z powyższym techniczny sposób likwidacji szkód nie może nie ingerować w koryto cieku i jego otoczenie.

Zgadzamy się natomiast z faktem, że strefa zabudowań powinna znajdować się poza terenami zalewowymi co pozwalałoby pozostawić większość rzek i potoków naturalnymi.

Dlatego też przy opracowywanych obecnie planach przestrzennego zagospodarowania gmin, powinno się uwzględnić ograniczenia wynikające z istniejącego zagrożenia powodziowego. Należy zwiększyć ilość polderów zalewowych jak również poprawić retencyjność zlewni m.in. poprzez budowę zbiorników retencyjnych. Bardzo istotnym jest również wykluczenie spod zabudowy terenów, na których możliwe straty powodziowe przekroczą planowane korzyści związane z rozwojem urbanistycznym.

Reasumują uważamy, że roboty związane z likwidacją szkód po powodziach w latach 1997 i 2001 zrealizowane przez naszą jednostkę zostały wykonane prawidłowo tak pod względem technicznym jak i obowiązujących w tym czasie przepisów prawa.

Dowodem tego są podziękowania za wykonane już roboty jak i liczne monity o następne działania w tym zakresie kierowane przez samorządy lokalne jak i zainteresowanych mieszkańców.

Dyrektor MZMiUW - Zbigniew Kot