Projekt "Budowa zachodniej obwodnicy Nowego Sącza - połączenie miejscowości Brzezna z drogą krajową Nr 28” realizowana była w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Całkowity koszt inwestycji to 46,6 mln zł. Dofinansowanie w ramach MRPO wyniosło prawie 33,8 mln zł, zaś pomoc finansowa z budżetu Województwa Małopolskiego to prawie 7,4 mln zł. Pozostałą kwotę zapewnił beneficjent – Powiat Nowosądecki w porozumieniu z gminami: Chełmiec i Podegrodzie.
- To inwestycja, która otwiera zupełnie nowe perspektywy jeśli chodzi warunki podróżowania, jak i o możliwości rozwoju Nowego Sącza, Podegrodzia oraz Chełmca. Dzięki tej ważnej dla Sądecczyzny drodze otwierają się nowe, potencjalne tereny inwestycyjne – mówił marszałek Jacek Krupa. – To duży sukces i mam nadzieję, że pójdą za nim decyzje dotyczące „domknięcia” obwodnic: północnej i zachodniej poprzez wybudowanie łącznika do drogi nr 28 oraz - w dalszej perspektywie - wybudowania Sądeczanki, czyli nowej drogi łączącej Brzesko z Nowym Sączem – dodał, przypominając, że ta trasa została wpisana do Kontraktu Terytorialnego, podpisanego przez Województwo Małopolskie z rządem w 2014 roku.
Gospodarz regionu odniósł się także do bieżącej perspektywy finansowej. - Na najbliższe lata w ramach Małopolskiego Planu Inwestycyjnego na inwestycje drogowe na Sądecczyźnie planujemy wydać 326,8 mln zł. To kwota, która świadczy o tym, że Zarząd Województwa Małopolskiego z wielką troską podchodzi do problemów transportowych Sądecczyzny – zaznaczył marszałek Jacek Krupa.
Z kolei Leszek Zegzda nawiązał do podpisanego w 2001 roku na rynku w Starym Sączu porozumienia dotyczącego rozwiązywania problemów komunikacyjnych Sądecczyzny, zaznaczając, że przedsięwzięcia w nim zawarte są sukcesywnie realizowane. - Głównym wyzwaniem, przed którym stoimy jest otworzenie naszej ziemi na pełnotowarowe przejście graniczne. To jest wyzwanie niezwykle ważne dla rozwoju gospodarczego i życia społecznego na Sądecczyźnie. Niestety, ta kwestia musi być przede wszystkim rozwiązana na poziomie rządowym – podkreślił Leszek Zegzda, apelując do parlamentarzystów o wsparcie starań samorządu województwa.
Obwodnica zachodnia Nowego Sącza to 6-kilometrowa droga o szerokości 7 m (2 pasy ruchu po 3,5 m) wraz z poboczami, chodnikami (na odcinku 1,24 km), skrzyżowaniami z drogą powiatową i drogami gminnymi, zjazdami i drogami serwisowymi. Wybudowano również skrzyżowanie z drogą krajową nr 28 w m. Biczyce, 2 wiadukty z blach falistych nad drogami gminnymi oraz 3 mosty o długości od 28,0 m do 42,65 m. Wykonano odwodnienie, w tym 13 przepustów, rowów przydrożnych, kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami towarzyszącymi, zbiornikami i przepompowniami. Przebudowana została kanalizacja sanitarna oraz sieci: teletechniczna, elektroenergetyczna i gazowa. Zamontowano oświetlenie drogowe, a także ekrany akustyczne. Prace w systemie „zaprojektuj i wybuduj” wykonała firma STRABAG z Pruszkowa.
Inwestycja stanowi element układu komunikacyjnego wokół Nowego Sącza o charakterze regionalnym i wpisuje się w ciąg drogi wojewódzkiej nr 969 Nowy Targ - Stary Sącz. Poprzez obwodnicę Starego Sącza – wybudowaną przez Województwo Małopolskie – łączy drogę krajową nr 28 z drogą krajową nr 87, prowadzącą do przejścia granicznego w Mniszku nad Popradem, a poprzez obwodnicę Brzeznej, Stadeł i Podegrodzia – również zrealizowaną przez Województwo Małopolskie - zapewnia dogodny przejazd w kierunku Szczawnicy i Nowego Targu. Po wykonaniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad brakującego odcinka pomiędzy wybudowaną w 2014 r. przez Miasto Nowy Sącz obwodnicą północną a drogą krajową nr 28, obwodnica zachodnia zapewni połączenie dróg krajowych nr 75 i nr 28 z drogą krajową nr 87 Nowy Sącz – Stary Sącz – Piwniczna – granica państwa.
(Agenda UMWM w Nowym Sączu)