Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Obradował Zespół Ustrojowy KWRiST oraz Zespół Konwentu ds. Usamorządowienia PKP

Samorząd
23 października 2008
W ramach małopolskiego „maratonu" samorządowego odbyły się także posiedzenia Zespołu ds. Ustrojowych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Zespołu Roboczego Konwentu Marszałków Województw RP ds. Usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne.

Zespół Ustrojowy KWRIST po raz pierwszy spotkał się poza siedzibą MSWiA. Na zaproszenie Marszałka Małopolski Marka Nawary przyjechali do Krakowa wiceministrowie Tomasz Siemoniak z MSWiA - przewodniczący Zespołu Ustrojowego i Adam Leszkiewicz - sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Na posiedzenie Zespołu zaproszeni zostali obradujący również w Krakowie przedstawiciele korporacji samorządowych. Tematy spotkania to rządowy projekt zniesienia obowiązku meldunkowego i projekt ustawy o polityce miejskiej.

Z inicjatywy Marszałka Marka Nawary i Wicemarszałka Romana Ciepieli odbyło się w Krakowie spotkanie Zespołu Roboczego Konwentu Marszałków Województw RP ds. Usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne. Podczas spotkania omówiono wyniki prac zespołu do spraw finansów.

Zespół w oparciu o analizy eksperckie dokonał oceny kondycji finansowej spółek PKP Przewozy Regionalne, które mają zostać przekazane samorządom regionalnym. Przedstawiony przez PKP biznesplan w opinii Zespołu jest zbyt optymistyczny. Według obliczeń strony samorządowej PKP Przewozy Regionalne będą miały w 2009 roku ponad  200 milionowy deficyt. Marszałek Marek Nawara przedstawił członkom Zespołu wyniki spotkania strony samorządowej z Ministrem Infrastruktury Cezarym Grabarczykiem w dniu 16 października 2008. Na spotkaniu strona rządowa przedstawiła projekt porozumienia określającego kwoty, których samorządy regionalne mogą się spodziewać jako rekompensatę kosztów utrzymania spółek PKP Przewozy Regionalne po ich przejęciu, poczynając od 2009 roku. Proponowane kwoty nie uwzględniają pełnych kosztów utrzymania spółek w tym  zakupu i modernizacji taboru.

Członkowie Zespołu stwierdzili, że w przedstawionym przez ministra Grabarczyka porozumieniu pole kompromisu zostało zarysowane. Można więc prognozować podpisanie porozumienia już 9 lub 10 listopada br. podczas Walnego Zgromadzenia Związku Województw w Szczecinie z udziałem Premiera RP. Warunkiem podpisania porozumienia przez stronę samorządową jest dokonanie bilansu źródeł finansowania spółek PKP Przewozy Regionalne wskazującego na wyraźny podział kosztów ich funkcjonowania pomiędzy rząd i samorządy oraz przejęcie przez rząd obowiązku regulowania strat spółek. Rząd powinien również uwzględnić możliwość zwiększenia udziału samorządów regionalnych w podatkach. Na spotkaniu postanowiono powołać zespół redakcyjny ds. przygotowania projektu stanowiska Konwentu Marszałków RP.

Zdaniem Wicemarszałka Romana Ciepieli strona samorządowa powinna przedstawić na spotkaniu z rządem, które w ramach Konwentu Marszałków odbędzie się już w najbliższy czwartek jasne ale i twarde stanowisko oparte na zdefiniowanych założeniach do porozumienia przedstawionego przez ministra Grabarczyka 16 października br. Założenia te to: wyraźne zdefiniowanie w porozumieniu źródeł finansowania spółki oraz wskazanie jego poziomu, określenie warunków pokrycia straty wynikającej z niekorzystnego bilansu spółki, pozostawienie w spółce kolei międzywojewódzkich i jednoczesne zwiększenie udziału Województw w podatkach. Alternatywą dla proponowanych zmian jest pozostawienie spółki w dotychczasowym kształcie. Zdaniem członków Zespołu porozumienie powinno być podpisane przez Marszałków upoważnionych przez Zarządy Województw i Ministra Infrastruktury upoważnionego uchwałą przez Radę Ministrów. Środowe spotkanie Zespołu wyprzedzało dyskusję na temat usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne, planowaną w ramach małopolskich obrad Konwentu Marszałków RP na najbliższy piątek. Piątkowe obrady Konwentu poprowadzi Wicemarszałek Roman Ciepiela. Obrady powinny zakończyć się przyjęciem przez Marszałków ostatecznego stanowiska w sprawie usamorządowenia PKP Przewozy Regionalne.

Galeria zdjęć