Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

O perspektywach rozwoju powiatu olkuskiego i Małopolski

Samorząd
19 kwietnia 2018
Najważniejsze inwestycje, jakie udało się zrealizować na ziemi olkuskiej oraz te dopiero planowane, a ponadto, Strategia Małopolska 2030, czyli perspektywa rozwoju regionu w najbliższych kilkunastu latach – to główne punkty drugiego w tym roku wyjazdowego posiedzenia Zarządu Województwa Małopolskiego, który odbył się w Olkuszu.

Małopolska to dziś region, w którym dobrze się żyje. To nie tylko moja opinia. Podzielają ją też mieszkańcy. Ponad 80% Małopolan jest zadowolonych z miejsca, w którym mieszka i nie zmieniłoby go na inne. To wyniki z badania przeprowadzonego przez Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego

- mówił marszałek Jacek Krupa, otwierając drugie w tym roku wyjazdowe posiedzenie Zarządu Województwa Małopolskiego.

Dodał przy tym, że duży wpływ na satysfakcję mieszkańców mają ogromne inwestycje w transport. – Realizujemy największy w historii plan budowy obwodnic, a dodatkowo cały czas poszerzamy ofertę naszego przewoźnika – Kolei Małopolskich. Zdajemy sobie bowiem sprawę z tego, że bez sprawnego transportu region nie mógłby się rozwijać tak dynamicznie, a mieszkańcy mieliby znacznie trudniejsze zadanie, aby każdego dnia dojeżdżać do pracy czy szkoły. Ważne jest też to, aby zintegrować transport w regionie i to też sukcesywnie robimy – dodał marszałek Krupa.

Jak przypomniał marszałek, obecnie Szybka Kolej Aglomeracyjna obejmuje 3 linie, poprowadzone od Krakowa w każdą stronę regionu, a pasażerów wożą najnowocześniejsze pociągi. To wszystko sprawia, że Małopolanie wracają do podróży kolejami. Tylko w 2017 roku z tej formy transportu skorzystało 12,5 mln osób. Uzupełnieniem transportu kolejowego są powstające parkingi Park&Ride, których docelowo ma być 129 oraz 32 zintegrowane węzły przesiadkowe. Małopolska stawia też na transport ekologiczny, jako jedną z form poprawy jakości powietrza i walkę ze smogiem. Dzięki środkom unijnym modernizowany jest tabor autobusowy. Kilkaset autobusów – także elektrycznych i na gaz – będzie każdego dnia wozić mieszkańców. Na komfort podróży, ale też życia mieszkańców wpłyną też budowane w całym regionie obwodnice. Z zaplanowanych do realizacji 15 takich inwestycji, część udało się już oddać do użytku, np. obwodnicę Skały czy Oświęcimia. W sumie na różne inwestycje drogowe Małopolska przeznaczyła 1,6 mld zł w latach 2014-2018.

Ale rozwój transportu to tylko jeden z aspektów sprawiających, że Małopolska jest postrzegana jako region, w którym warto mieszkać, inwestować i prowadzić biznes. Na to ostatnie duży wpływ ma wsparcie przekazywane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Na rozwój przedsiębiorczości zarezerwowano w nim ok. 3,5 mld zł, z czego finansowe wsparcie otrzymało dotychczas ok. 3 tys. MŚP w regionie, cały czas poszerzane są też tereny inwestycyjne dla przedsiębiorców – obecnie specjalne strefy ekonomiczne liczą już ok. 950 ha. M.in. to wszystko zdecydowało o nagrodzeniu Małopolski – jako pierwszego i jedynego regionu w Polsce – tytułem Europejskiego Regionu Przedsiębiorczości.

Na postrzeganie Małopolski, jako najlepszego regionu do życia, ogromny wpływ mają też wysiłki podejmowane przez samorząd województwa, a nastawione na: poprawę jakości powietrza (uchwały antysmogowe, oczyszczacze dla przedszkoli), zdrowie mieszkańców (Małopolski Tele-Anioł, modernizacja szpitali, budowa wysoko wyspecjalizowanych oddziałów medycznych), edukację (budowa Małopolskiego Centrum Nauki, Małopolska Chmura Edukacyjna, projekt Modernizacja kształcenia zawodowego), kulturę (budowa Małopolskiego Centrum Muzyki) czy sprawy rodzinne (projekt Małopolska Niania, inwestycje i rozbudowa żłobków i przedszkoli).

Olkusz – przedsiębiorczy powiat

Powiat olkuski może być przykładem dla innych pod względem rozwoju gospodarczego. Jesteście magnesem dla krajowych i zagranicznych inwestycji, na co bez wątpienia ogromny wpływ mają 3 strefy aktywności gospodarczej, jakie funkcjonują w Olkuszu, Wolbromiu i Bukownie i mają ok. 74 ha. Na uznanie zasługuje umiejętność przyciągania do nich inwestycji zagranicznych, w 2017 roku zainwestowało tu 46 firm

– przedstawił osiągnięcia Olkusza wicemarszałek Wojciech Kozak.

Podkreślić należy też odważne sięganie po unijne fundusze. W poprzedniej perspektywie, z lat 2007-2013, aż 111 beneficjentów z powiatu olkuskiego zrealizowało projekty o wartości blisko 850 mln zł, pozyskując na to ponad 460 mln zł z MRPO. Na półmetku obecnej perspektywy finansowej, ze środków unijnych skorzystało już 93 tutejszych beneficjentów, podpisano 140 umów, realizowane projekty mają wartość ponad 550 mln zł, a dofinansowanie unijne wyniosło 304 mln zł.

Ale przy udziale unijnych środków realizowanych jest też kilka dużych inwestycji infrastrukturalnych takich jak: obwodnica Wolbromia czy modernizacja DW 791. Powstają tu też trasy rowerowe w ramach VeloMałopolska: VeloPrądnik (na odcinku Hutki – Kraków) i VeloSkawa (Sucha Beskidzka – Hutki). W końcu nie można zapominać o inwestycjach w ekologiczny transport, czyli nowoczesne autobusy dla mieszkańców Olkusza, Bolesławia, Bukowna i Klucz.

Strategia Małopolska 2030, czyli piszemy scenariusz przyszłości

- To jest debata o przyszłości i rozwoju regionu w dalszej perspektywie. Oczywiście należy to rozpatrywać poprzez kilka hipotetycznych scenariuszy. W tej chwili musimy zastanowić się, w którą stronę chcemy iść. Temu ma służyć Strategia Małopolska 2030 – podkreśli Janusz Sepioł, pełnomocnik ZWM ds. aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020, przedstawiając założenia nowego dokumentu.

W czwartkowych obradach wzięli udział radni województwa Jacek Soska i Marcin Cockiewicz.

Galeria zdjęć