Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

O dynamicznym rozwoju Małopolski

Samorząd
13 stycznia 2025
Działalność Kolei Małopolskich, rozwój infrastruktury kolejowej, wyniki Małopolskich Linii Dowozowych, ważne inwestycje w obszarze transportu oraz perspektywy rozwoju lecznictwa uzdrowiskowego w Małopolsce – to główne tematy poruszone podczas spotkania Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Małopolski i Parlamentarnego Zespołu ds. Lecznictwa Uzdrowiskowego, Mundurowej Służby Zdrowia, Rehabilitacji i Gmin Uzdrowiskowych.

W spotkaniu z Marszałkiem Województwa Małopolskiego Łukaszem Smółką wzięli udział Posłowie na Sejm RP: Patryk Wicher – przewodniczący Parlamentarnego Zespół ds. Rozwoju Małopolski i Parlamentarnego Zespołu ds. Lecznictwa Uzdrowiskowego, Mundurowej Służby Zdrowia, Rehabilitacji i Gmin Uzdrowiskowych, Anna Paluch, Urszula Rusecka, Józefa Szczurek-Żelazko, Łukasz Kmita, Mariusz Krystian i Władysław Kurowski.

Małopolska wyróżnia się na mapie Polski jeśli chodzi o rozwój kolei. Cieszy fakt, że obrany kilka lat temu kierunek jest wspierany przez parlamentarzystów i chwalony przez mieszkańców. Będziemy chcieli go kontynuować. Środki potrzebne na rozwój kolei w regionie są duże, dlatego liczymy na rządowe wsparcie przez takie programy jak Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych, dzięki któremu możemy uruchamiać połączenia autobusowe we wszystkich powiatach w województwie

- mówił marszałek Łukasz Smółka.

Bardzo dziękuję parlamentarzystom, którzy dzisiaj rozmawiali m.in. o infrastrukturze kolejowej, o rozwiązaniach związanych z transportem zbiorowym. Posłowie i senatorowie dążą do rozwoju Małopolski. Bardzo dobrze oceniam partnerstwo z małopolskimi parlamentarzystami

- podkreślił marszałek Łukasz Smółka.

Jak zaznaczył poseł Patryk Wicher rozmowa dotyczyła wielu tematów. - Wiodącym tematem jest obecnie działalność Kolei Małopolskich i infrastruktura kolejowa, która wspaniale się rozwija, a także Małopolskie Linie Dowozowe, które przewiozły w ubiegłym roku 4 mln pasażerów. To niesamowity wynik, w tak krótkim czasie zbudować tak potężną sieć dowozową do Kolei Małopolskich. Dyskutowaliśmy także o zakupie nowego taboru kolejowego, który jest planowany. Rozmawialiśmy też o dłuższym horyzoncie czasowym, m.in. o wyzwaniu, które stoi przed Kolejami Małopolskimi w 2031 roku - kiedy to rynek kolejowy się otworzy. Na koniec podjęliśmy temat lecznictwa uzdrowiskowego. Chodzi o gminy, które chcą utworzyć uzdrowisko bądź strefę ochrony uzdrowiskowej, ponieważ jest kilka takich wniosków gmin małopolskich – wyjaśnił.

Poseł Władysław Kurowski podkreślił wagę inwestycji transportowych w regionie. - Mowa tu m.in. o połączeniu Kraków – Myślenice. To połączenie ma historię już ponad stuletnią. Jednak dzięki dobrym decyzjom Pana Ministra Andrzeja Adamczyka i poprzedniego rządu dziś nie mówimy tylko o planach, ale mówimy już o konkretach. To zadanie ma rozpoczętą realizację w postaci projektowania. Jest wybrana koncepcja, co prawda trwają uzgodnienia ze stroną społeczną, natomiast decyzje zapadły. Pierwszy etap projektowania ma się zakończyć w ciągu 30 miesięcy, a następny etap to okres realizacji – okres około 35 miesięcy. Całość tego zadania ma szansę na realizację do 2033 r. Skorzystają z tego nie tylko mieszkańcy powiatu myślenickiego, ale wszyscy, który będą mogli dojechać liniami autobusowymi – powiedział.

O linii kolejowej Podłęże – Piekiełko mówiła poseł Urszula Rusecka. - Powstanie linii kolejowej Podłęże-Piekiełko skomunikuje ogromną część powiatu wielickiego w tym gminy Niepołomice i Gdów, do których obecnie kolej w ogóle nie dojeżdża. To jest bardzo ważna inwestycja. Uzyskaliśmy informację w Ministerstwie Infrastruktury, że w przeciwieństwie do innych ważnych inwestycji kolejowych, budowa tej linii nie jest zagrożona. To bardzo cieszy – zaznaczyła.

Poseł Anna Paluch zwróciła uwagę, że inwestycje transportowe mają przede wszystkim służyć mieszkańcom. - Jestem w tym szczęśliwym położeniu, będąc mieszkanką Podhala, że te wielkie inwestycje z zakresu projektu, nazywanego umownie Podłęże – Piekiełko, zostały wykonane w powiatach nowotarskim i tatrzańskim. Doskonale służą lokalnej społeczności, sprawdzają się i wychodzą naprzeciw potrzebom zarówno stałych mieszkańców, którzy przemieszczają się na osi północ – południe, pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem, ale także tej ogromnej rzeszy turystów, którzy nas odwiedzają - powiedziała.

Jak zaznaczyła poseł Józefa Szczurek-Żelazko, celem zespołu jest, by Małopolska rozwijała się dalej tak dobrze, jak dotychczas. - Doceniamy to, co zostało zrobione w ostatnich latach na rzecz komunikacji kolejowej. Sieć i liczba linii kolejowych w ostatnim czasie bardzo się poprawiła i rozrosła. Pamiętamy wszyscy inwestycje wykonane na dużych traktach kolejowych, takich jak Kraków - Tarnów, modernizację wszystkich przystanków kolejowych za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Troska o lokalne połączenia jest bardzo ważna dla naszych mieszkańców - podkreśliła.

Galeria zdjęć