W porównaniem z ubiegłym rokiem, kwota ta jest większa o 4,10 mln zł. Mimo starań i dobrej woli samorządu województwa, część połączeń nie będzie mogła jednak zostać utrzymana. Główną przyczyną tej sytuacji jest spadek przychodów ze sprzedaży biletów, co bezpośrednio wiąże się z prowadzonymi obecnie pracami modernizacyjnymi. Część pasażerów zamiast pociągów, wybiera samochód lub komunikację zbiorową – autobusy, busy. Tak jest w przypadku, np. trasy kolejowej E30 Kraków – Tarnów, z której podróżni rezygnują na rzecz alternatywnego odcinka A4. Podobnie jest na odcinku Kraków – Zakopane, gdzie przewoźnik ze względu na zamknięcie linii uruchomi zastępczą komunikację autobusową. Konsekwencjami prowadzonych remontów kolejowych są więc nie tylko spore utrudnienia w ruchu na popularnych trasach w regionie, ale też częste zmiany w rozkładach jazdy pociągów.
Należy pamiętać, że utrudnienia związane z modernizacją są chwilowe – a wraz z zakończeniem prac, komfort podróży znacznie się poprawi. Nie wspominając już o znacznym skróceniu czasu przejazdu między np. Krakowem i Tarnowem.
Pasażerów ucieszy z pewnością fakt, że niedługo po Małopolsce będą podróżować nowoczesnymi pociągami. Samorząd realizuje bowiem plan odnowy taboru kolejowego. Tylko w latach 2014-2015 na ten cel Województwo przeznacza 230,6 mln zł, co pozwoli na zakup 16 nowych składów.